2022.02.03. rendkívüli testületi jk.

Badacsonytomaj Város Önkormányzat

Képviselő-testülete

Szám: 3/2022.

 

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült: Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2022. február 3-án (csütörtök) 10.00 órai kezdettel megtartott rendkívüli, nyílt üléséről.

 

Jelen vannak:

Krisztin N. László                              polgármester

Török Zoltán                                      alpolgármester

Borbélyné Galambos Gabriella           képviselő

Forintos Ervin                                    képviselő

Hartai Béla                                         képviselő

Mékli Bernadett                                  képviselő

Takács Lajos                                       képviselő                                            7 fő)

Tanácskozási joggal jelen van:

Dr. Bodnár Attila                               jegyző                                                 (1 fő)

Meghívottak közül jelen vannak:

Tamás Lászlóné                                költségvetési és adóosztályvezető

Rakics Anna                                     VN. Kft. ügyvezető

Gyimesi Mónika                               műszaki ügyintéző

 

Part Andrásné                                 jegyzőkönyvvezető

 

 

NAPIRENDEK ELŐTT

Krisztin N. László polgármester köszönti a megjelent képviselőket, meghívottakat és a televízió nézőit. Megállapítja, hogy 7 képviselőből 7 fő jelen van, az ülés határozatképes, azt megnyitja. Jegyzőkönyv hitelesítőnek Takács Lajos képviselőt, jegyzőkönyvvezetőnek Part Andrásnét javasolja. Kéri, hogy aki a személyi javaslatokat elfogadja, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 7 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi határozatot:

30/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

Jegyzőkönyvvezetőről, jegyzőkönyv hitelesítőkről

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Krisztin N. László polgármester javaslatára Takács Lajos képviselőt jegyzőkönyv-hitelesítőnek, Part Andrásnét jegyzőkönyvvezetőnek elfogadja.

 

Határidő: azonnal

Felelős: Krisztin N. László polgármester

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a meghívóban 3 napirendi pont szerepel. Az előterjesztéseket a Pénzügyi Bizottság megtárgyalta. Kérdezi, hogy a napirend módosítására van-e javaslat. Megállapítja, hogy nincs. Kéri, hogy aki a tárgyalásukkal egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 6 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi határozatot:

 

31/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

Napirendek elfogadására javaslat

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2022. február 3-i rendkívüli, nyílt ülésének napirendjét 3 napirendi ponttal elfogadja.

 

1. Badacsonytomaj Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének módosításáról (rendelet)

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

2. Badacsonytomaj Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló rendelet előkészítése (II. forduló)

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

3. Hafner Kálmán településrendezési eszközök módosítási kérelme

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

A képviselő-testület utasítja a polgármestert a határozat végrehajtására.

 

Határidő: azonnal

Felelős:   Krisztin N. László polgármester

 

 

  1. I. NAPIRENDEK TÁRGYALÁSA

 

1./ Napirendi pont

Badacsonytomaj Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének módosításáról (rendelet)

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

(Az előterjesztés a jegyzőkönyv 1. melléklete)

Hozzászólások

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy az előterjesztést tárgyalta a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális bizottság. Felkéri a bizottság elnökét, hogy ismertesse a határozati javaslatot.

 

Borbélyné Galambos Gabriella bizottság elnöke ismerteti, hogy Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága az előterjesztés szerinti rendelet tervezetet elfogadásra javasolja a képviselő-testületnek.

Krisztin N. László polgármester kérdezi az előkészítőt, hogy kíván-e szóbeli kiegészítést tenni. Megállapítja, hogy nem. Kérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Megállapítja, hogy nincs. Kéri, hogy aki az előterjesztés szerinti rendelet tervezetet elfogadja, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 7 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül megalkotja:

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének

2/2022.(II.03.)  rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 2/2021.(II.09.) önkormányzati rendelet módosításáról

2./ Napirendi pont

Badacsonytomaj Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló rendelet előkészítése (II. forduló)

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

(Az előterjesztés a jegyzőkönyv 2. melléklete)

Hozzászólások

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy az előző soros ülésen a testület részleteiben tárgyalta a rendelet tervezetet. Jelen ülés előtt az előterjesztést újra megtárgyalta a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális bizottság. Felkéri a bizottság elnökét, hogy ismertesse a határozati javaslatot.

 

Borbélyné Galambos Gabriella bizottság elnöke ismerteti, hogy Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága az előterjesztés szerinti rendelet tervezetet elfogadásra javasolja a képviselő-testületnek.

Krisztin N. László polgármester kéri az előkészítőt, hogy adjon tájékoztatást.

 

Tamás Lászlóné osztályvezető elmondja, hogy a rendelet megalkotása előtt az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról - az Önkormányzat 2022. évi saját bevételeinek, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek költségvetési évet követő három évre várható összegéről – is dönteni kell.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a Pénzügyi bizottság január 24-én tartott ülésén javasolta a képviselő-testület felé, hogy Kocsis Anita gyermekorvosi asszisztens munkaideje a jelenlegi 6 óra helyett napi 8 órára módosuljon, illetve a Badacsonytomaji Fiatalok Fóruma részére a költségvetésbe beállított 1 millió forint helyett a kért 1,2 millió forint támogatási összeg kerüljön elfogadásra. A költségvetésbe a bizottsági javaslatok beépítésre kerültek, de testületi határozat szükséges. Kéri, hogy aki egyetért azzal, hogy Kőművesné Kocsis-Samu Anita munkaideje 8 órára módosuljon, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 7 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi:

32/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

Kőművesné Kocsis-Samu Anita gyermekorvosi asszisztens munkaidejének módosítása

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testülete dönt arról, hogy Kőművesné Kocsis-Samu Anita gyermekorvosi asszisztens munkaideje a jelenlegi 6 óra helyett napi 8 órára módosul 2022. január 1-től kezdődően.

Az átsorolás fedezetét az önkormányzat 2022. évi költségvetése tartalmazza.  

Határidő: azonnal

Felelős: Krisztin N. László polgármester

Tamás Lászlóné osztályvezető

Illésné Rácz Andrea munkaügyi ügyintéző

Krisztin N. László polgármester kéri, hogy aki egyetért azzal, hogy a Badacsonytomaji Fiatalok Fóruma részére a költségvetésbe beállított 1 millió forint helyett a kért 1,2 millió forint támogatási összeg kerüljön elfogadásra, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 7 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi:

33/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

Badacsonytomaji Fiatalok Fóruma támogatási kérelme

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Badacsonytomaji Fiatalok Fóruma részére a költségvetésbe előzetesen beállított 1 millió forint helyett a kért 1,2 millió forint összegű támogatás biztosításáról dönt, melyet a 2022. évi költségvetésbe kéri beállítani.

 

Határidő: azonnal,

Felelős: Krisztin N. László polgármester

Tamás Lászlóné osztályvezető

Krisztin N. László polgármester kérdezi, hogy a költségvetéssel összefüggésben kinek van kérdése, ki kíván hozzászólni.

 

Hartai Béla képviselő elmondja, hogy március 15-ig kell elfogadni a költségvetést. Kérdezi, hogy van-e olyan sürgős ügy, amiért rendkívüli ülés keretében kell tárgyalni, illetve olyan fizetési kötelezettség, mely indokolja a költségvetés azonnali elfogadását.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a soros ülésen órákon keresztül tárgyaltuk, azonnalinak nem nevezhető az elfogadása. Ha van elfogadott költségvetés, könnyebb a működés. Ez főként az intézményekre, cégekre, a hivatalra vonatkozik.

 

Hartai Béla képviselő kérdezi, hogy az óvoda és bölcsőde költségvetését tárgyalta-e már a Társulási Tanács, van-e erről írásos dokumentáció.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy ezeket a kérdéseket már a bizottsági ülésen fel kellene tenni, hogy ne a testületi idő menjen el vele. Az lett a gyakorlat, hogy a bizottsági ülésen páran egy szó nélkül végig hallgatják a konzultációt. Érti, hogy többen úgy érzik, hogy a testületi ülésen, a kamerák előtt kell elmondani ezeket. De a bizottsági ülés azért van, ott beszéljenek mindent végig.

 

Dr. Bodnár Attila jegyző elmondja, hogy ma 1 órakor fog találkozni a Társulási Tanács polgármestereivel, két héten belül lesz a Társulási Tanács ülése. Ha van elfogadott költségvetés, annak a számaival tudunk a Társulási Tanács elé menni, a kettő nem függ össze. A múlt és a jelen nagyon összekapcsolódik egyes képviselők esetében, ennek okát próbálta megfejteni, kamerák előtt fogja majd elmondani, hogy mire jött rá.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy többször felmerült már, talán ennek a testületnek az idejében is, hogy szükség van-e a Társulás fenntartására. Abban maradtak, hogy igen. Badacsonytomaj önkormányzata nagy fajsúllyal szerepel a Társulásban, gyakorlatilag az összes fejlesztést mi finanszírozzuk. A Társulás területéről idejáró gyerekek után az érintett önkormányzatok megfizetik a normatíva és a bekerülési költség közötti összeget. Tudjuk, hogy a legtöbb szervezet esetében az állami normatíva és a saját bevétel között jelentős különbség van. Tettünk kísérletet több önkormányzat bevonására, pld. Káptalantóti felé is. Sokan veszik onnan igénybe az óvoda és bölcsőde, illetve iskola szolgáltatását. Eddig nem sikerült őket meggyőzni, eszköz nincs a kezünkben, legfeljebb nem vesszük fel a jelentkező gyerekeket.

 

Hartai Béla képviselő elmondja, hogy egyetért azzal, hogy tényleg van, amit a bizottsági ülésen kell végig tárgyalni. Nehéz megtalálni azt a határt, hogy miről kell a lakosságot tájékoztatni. Sok olyan kérdést kap, melyről a testületi ülésen nem kapnak információt az érintettek. Azért teszi fel inkább a testületi ülésen a kérdéseket, hogy a lakosság megkapja az általuk várt tájékoztatást. Egyetért azzal, hogy a testületi ülésen alapvetően figyelni kell arra, hogy ne menjen át egy veszekedésbe.  Neki csak a tények oldalán van kérdése. A 2021. évi eredeti előirányzat szerint személyi juttatásokra 50.234 eFt volt. Dologi kiadásokra 163 millió forint. A polgármester úr az előző ülésen elmondta, hogy a bérekre 13 millió forint rakódott rá a különböző béremelések miatt. Viszont a 2022-es tervben 87.870 Ft van tervezve. A dologi kiadásoknál 339 millió forint van. Mi indokolja ezeket a nagymértékű emeléseket, részletesen kéri, hogy mely előirányzatok emelése történik a dologi kiadásoknál. Múltkor is vesszőparipája volt a tagi kölcsön, ezzel kapcsolatban kapta a legtöbb kérdést. Felmerült benne, hogy egyéb kötelezettségvállalásnál be lett-e tervezve, illetve mennyire ítéli kockázatosnak az önkormányzat a hitel kihelyezését. A bevételi oldalon állami normatíva esetében mutatkozik emelés vagy csökkenés. Saját bevételeknél 2022. évben 40 milliós kiesés várható, kérdezi, hogy ezt hogyan tervezzük pótolni. A 8. oldalon 40.513 millió forint bevétel van beállítva vagyonértékesítésből. Mit tervez az önkormányzat értékesíteni. A költségvetésben a takarékossági irányelv alapján kellene haladni. Kérdezi, hogy a feladatellátásoknál ez mennyire lesz biztosított. A VN. Kft. esetében csökkentünk, pedig az ottani eleve betervezett összeg sem elég. A kölcsönszerződést szeretné látni aláírás előtt. Kérdezi, hogy a szociális támogatásra szánt összeg meg lesz -e emelve, hiszen jelentős áremelkedés van, valószínűleg a szociális támogatásokra az igény meg fog nőni.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy továbbra is fenntarja, hogy ezeket a kérdéseket korábban is fel lehetett volna tenni. A 13 millió forint úgy hangzott el, hogy az osztályvezetőtől rákérdezett, hogy mi az. Tamás Lászlóné elmondta, hogy a normatíva emelkedés.

 

Tamás Lászlóné osztályvezető elmondja, hogy a novemberi állapothoz képest 13 milliót kaptunk, melyet a költségvetésbe beépítettünk. 2021-ben az előirányzat 55 millió forint volt. A tény 53.824 eFt. A költségvetés készítése során elmondta, hogy a béreknél nyilván jelentős emelkedés van az önkormányzatnál is, hiszen egyrészt a minimálbér emelkedett, másrészt a gyermekorvos belépett rendszerbe. Ennek költsége 2021-ben nem jelentkezett bérként. Két plusz fő van műszaki ellenőrként, akik munkaszerződéses jogviszonyban vannak. 2021-ben a dologi kiadásoknál közel 394.862 eFt volt az eredeti költségvetésben is. Ez 423.604 eFt-ra változott, itt nincs nagy különbség a két év között. A szociális juttatásoknál 9 milliós összeggel terveztünk, amihez hozzájött a szociális tűzifa. Tavaly az eredeti 9,5 milliós tervezésből 5.378 eFt került kifizetésre. A szociális tűzifát az idén is külön terveztük. Tehát ráterveztünk a szociális tételekre az idei költségvetésben is.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a testület által vállalt részt az itt keletkező maradvány terhére fizettük. A tagi kölcsön és a vagyon kapcsán kéri a jegyző urat, hogy adjon tájékoztatást.

 

Dr. Bodnár Attila jegyző elmondja, hogy a vagyonhasznosítással összefüggésben a város összes ingatlana felmérésre kerül, ebből készül várhatóan tavaszra egy koncepció, mely a testület elé kerül különböző javaslatokkal. Nincs konkrét elképzelés arról, hogy melyik ingatlant hasznosítsuk bérbeadással vagy eladással. Ez képviselő-testületi hatáskör. A tagi kölcsönnel kapcsolatosan elmondja, hogy többször tárgyaltak róla, szakmai, nem pedig politikai kérdésről van szó. A 100 %-os tulajdonban lévő önkormányzati cégre is a Ptk. előírásai vonatkoznak. A testület tagjai bele fognak látni a kölcsönszerződésbe. A törvény megengedi a 0 %-os kamatot is, de adójogi szempontból ez nem a legjobb megoldás. A legkisebb kamattal fogjuk a kölcsönt biztosítani a Kft. részére. Ha úgy alakul, a testület dönthet arról, hogy a tagi kölcsönt elengedi, ebben az esetben a cég köteles megfizetni a kamatot, mely minimális összeg lenne. Azért dolgozunk, hogy év végén ezt el tudjuk engedni, de ehhez mindenkire, a testületre és az ügyvezető asszonyra is szükség lesz.

 

Hartai Béla képviselő megjegyzi, hogy nem kapott választ arra, hogy kötelezettségvállalásként a kölcsönt szerepeltetjük-e és érzünk-e ebben kockázatot. Burkoltan elhangzott, hogy a hivatal nem tartja kockázatosnak. A számviteli törvényben szerepel, hogy ha a tagi kölcsön elengedésre kerül, a cégnek adót kell fizetnie. Kérdezi, hogy ez az állami szférában is így van-e.

 

Dr. Bodnár Attila jegyző elmondja, hogy kamatelengedésnél van ez, ezért kell beállítani minimális kamatot.

 

Hartai Béla képviselő kéri megnézni, hogy kötelezettség vállalásként bekerült-e.

 

Tamás Lászlóné osztályvezető elmondja, hogy a költségvetésben egyelőre ugyanaz az összeg szerepel a bevételi és kiadási oldalon előirányzatként. Amíg nem valósul meg belőle semmi, addig nincs róla kötelezettségvállalás.

 

Hartai Béla képviselő elmondja, hogy azért kérdezi, mert többször is elhangzott, hogy erre a pénzre a Kft-nek valószínűleg szüksége lesz. Innentől számára ez kötelezettségvállalás.

 

Mékli Bernadett képviselő elmondja, hogy az önkormányzatnál az előirányzatoknál van 8 milliós jutalom, ezt a többi intézmény esetében nem látja. Vagy mindenki kapjon, vagy senki. Kéri Takács Lajos képviselőt, hogy gazdasági szakértőként nézze át, ő megbízik benne.

 

Tamás Lászlóné osztályvezető elmondja, hogy a képviselő asszony valószínűleg az összesítőt nézi, mely az összes intézményt tartalmazza. Az összeg a hivatal költségvetésébe került beépítésre.

 

Forintos Ervin képviselő elmondja, hogy a vagyoneladást nem találja.

 

Hartai Béla képviselő elmondja, hogy nincs, csak a bevételi oldalon van betervezve. Érdekelné, hogy van-e terv arra, hogy mi lenne értékesítve. Bizottsági ülésen alpolgármester úr említette a Bacchus alatti terület értékesítését. Azért kérdezi, hogy van-e terv, mert az önkormányzat belső berkeken belül tárgyalta javaslat szinten. Nincs ellene, csak szeretné tudni, mert sok kérdést kap ezzel kapcsolatosan is.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a Jegyző úr az előbb válaszolt a kérdésre. Nagyon kevés ingatlanértékesítés történt, mert nem volt rá szükség. Nincs eldöntve, ennek a koncepciója a testület elé fog kerülni.

 

Dr. Bodnár Attila jegyző elmondja, hogy nem csak adás-vételben kell gondolkodni. A múlt héten kaptunk egy megkeresést egy badacsonyörsi terület bérletével kapcsolatosan. A Bacchus alatti területről nem volt egyeztetés. Ha elkészül az ingatlangazdálkodási koncepció, az esetleges bérbeadásról, illetve értékesítésről a Képviselő-testület fog dönteni.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy nem az alpolgármester úr találta ki, vizsgáltuk a problémák megoldásának azt a verzióját is, hogy értékesíteni kell. Lejárt a 30 éves bérlet, kivágták a szőlőt, a területet visszakaptuk. Innen indult a dolog.

 

Török Zoltán alpolgármester elmondja, hogy két hete gyúrják már a költségvetést, úgy gondolja, hogy ezeket a kérdéseket bizottsági ülésen kell megvitatni. Többször felvetette, hogy vannak olyan önkormányzati ingatlanok, melyekből nem tudunk megfelelő pénz kivenni. Most egy bio gazdálkodó szeretné a Bacchus alatti területet bérbe venni 20-25 évre, melyért évi 1 millió forintnál több bérleti díjat biztosan nem tud kigazdálkodni. Ezért gondolt a terület eladására, a befolyó összegből az önkormányzat segíthetné a település fejlődését. A bizottsági üléseken és fórumokon többen nem szólnak semmit, a testületi ülésen pedig jönnek a keresztkérdések. Ez biztosan tetszik valakinek, neki nem. A testületi ülésre már úgy kell bemenni a dolgoknak, hogy előtte meg vannak vitatva. Ilyenkor az jut az eszébe, hogy akiben zűrzavar van, az a környezetében is azt hoz létre. Most is azt érzi, hogy minél nagyobb káoszt kell csinálni. Elindultunk egy jó úton, hogy kikerüljünk a nehézségekből. Össze kellene fogni, és nem feszültséget kelteni a településen. A jegyző úr ajtaja mindenki előtt nyitva van. A testületnek olyan arcát kell mutatnia, amivel lehet büszkélkedni, kívülről azt látják, hogy lehet fejlődni.

 

Borbélyné Galambos Gabriella képviselő elmondja, hogy mint a bizottság elnökének, neki is kellemetlenek a bizottsági ülések. Egyes képviselők végig ülik, nem szólnak egy szót sem. A bizottsági ülés azért van, hogy a problémákat megvitassák, ha kell ölremenő vitákkal. Nyilván nem kell egyetérteni, de elmondva a véleményünket, próbáljuk meggyőzni a másikat. A település érdeke a fontos, nem pedig az, hogy kamerába mondjuk a véleményünket a TV nézők előtt.

 

Hartai Béla képviselő elmondja, hogy 90 %-ban egyetért az elhangzottakkal. Az ellentmondásokkal nem kíván most foglalkozni. Megkérdezi az ingatlaneladást, mely a tervezetben szerepel, felhalmozási bevételként 35 millió nagyságrendben ingatlan értékesítéssel. Próbál rendet teremteni. A feszültség abból keletkezik leginkább, amikor egymásnak ellentmondanak az emberek. Általában ő van megszólítva, ő hallgatott az utolsó bizottsági ülésen. Folyamatosan fejlődik, próbál a rendszerhez hozzáidomulni. Nem akar abba belemenni, hogy ki mit vár el, és mit tesz a nyugalom érdekében. Ha nem vennék folyamatos támadásnak a kérdéseit és lenne egy egyértelmű válasz, akkor könnyebb lenne. A demokráciában nem úgy működik, hogy a szavazásnak 7:0 kell lennie. Az emberek nem látják, hogy a testületi ülést megelőzően voltak viták. Meg lehet nézni a bizottsági jegyzőkönyvben, hogy ki mit tett hozzá a költségvetéshez a nagy általánosságokon kívül.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy valószínűleg ő a gyengébb képességű, de mikor képviselő lett, kb. 5 %-ban ismerte helyi lakosként az önkormányzati ügyeket. Nyugodtan lehet közvetíteni a televízióban mindent, az emberek jelentős része nem tud képben lenni, itt kellene állandóan ülni, hogy az anyagokat megismerje. A képviselőket nem azért választották meg, hogy azt nézzék a tévében, hogy hogyan vitatkoznak, hanem hogy haladjon a település szekere. A bizottsági ülésen és a képviselői fórumon is elhangzott az ingatlanértékesítés témája. A költségvetés is egy terv. Meg kell nézni a korábbi évek beszámolóit, negyedévente újratárgyalták. A számok nem stimmelnek, legtöbbször megtakarítás van, de előfordul, hogy túllépünk bizonyos előirányzatokat. Az önkormányzat működőképességének biztosítása érdekében időben meg kell alkotni a költségvetést. Valóban ebben a költségvetésben van két bizonytalan elem. Az egyik az ingatlanértékesítés. Ez addig bizonytalan, amíg a testület nem határozza meg, hogy milyen módon teljesíti, ha szükség lenne rá. Lehet, hogy már fél évkor kiderül, hogy kell-e vele foglalkozni.  A másik a várható pénzmaradványból átemelt 20 millió forint. A várható pénzmaradvány ennél lényegesen több, 100 millió forint feletti összeg, melyet májusban tudunk meg pontosan. Az a jó, ha ennek a beépítésére nem kerül sor, de most többségében ezt látják célszerűnek.

 

Takács Lajos képviselő megjegyzi, hogy ha önkormányzati ingatlan eladásról van szó, mindegy, hogy mikor tesszük meg. Mindenképpen át kell tárgyalni. A ciklus elején döntöttek arról, hogy ha ingatlanértékesítésre kerülne sor, azt csak 7 igen szavazattal fogják megtenni.

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy ez így van, ez becsületszó alapon működött. Volt még egy javaslat arra, hogy ha ez megtörténik, akkor a befolyó bevételt próbálják fejlesztésre fordítani, az a fejlesztési alapba kerül.

 

Forintos Ervin képviselő elmondja, hogy a költségvetés álljon meg a lábán, nem szeretné, ha ehhez ingatlanértékesítés kellene.

 

Mékli Bernadett képviselő egyetért Forintos Ervin képviselővel, csak a végső esetben nyúljon a testület ingatlaneladáshoz. A Tomposék alatti terület nem hoz sok pénzt, de miért kell mindenáron mindent beépíteni, csakhogy stimmeljen a bevételi oldal. Meg kell gondolni, hogy a szép területeit eladja-e az önkormányzat. Nincs mindenhol szükség hotelekre. Miért érzi úgy a testület egy része, hogy amit Hartai úr mond, az támadás. Neki is kellemetlen, hogy hetekig tárgyalja az önkormányzat a költségvetést úgy, hogy 3-4 fő összeül, és utána megkapják a tervezetet. Minden fórumon kéri a lakosság, hogy a bizottsági ülésekről is legyen felvétel. Miért baj, ha kérdeznek, nincs titkolni való. Miért nem lehet rögtön válaszolni.

 

Krisztin N. László polgármester ezt a vitát lezárja. Nem az volt a felvetés, hogy ne legyen kérdés, de nem feltétlenül itt kell kérdezni.

 

Borbélyné Galambos Gabriella képviselő megjegyzi, hogy a bizottsági ülésen nem hangzanak el ezek a kérdések.

 

Mékli Bernadett képviselő elmondja, hogy valóban, mert a közönség nem hallja, hogy mi a megoldásra szoruló feladat.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy a költségvetés vitáját lezárta.

 

Rakics Anna ügyvezető elmondja, hogy a VN. Kft. üzleti tervével kapcsolatos testületi határozatba kéri szerepeltetni, hogy a Képviselő-testület elfogadja az üzleti tevet. Nekik a határozatot nyilvánosságra kell hozni. A határozatban csak a támogatási oldal szerepel. Korábban a határozatban szerepelt, hogy a testület elfogadja, majd utána taglalta, hogy milyen formában adja át a támogatást és egyéb finanszírozási részeket.

 

Krisztin N. László polgármester elmondja, hogy ha a jegyző úr szükségesnek látja, akkor belevesszük.

 

Dr. Bodnár Attila jegyző elmondja, hogy az előző testületi ülésen a támogatás mértékéről és formájáról döntött a képviselő testület. A soros ülésen lesz majd elfogadva az üzleti terv, ez így lesz szabályos.

 

Krisztin N. László polgármester elsőként az előterjesztésben szereplő, osztályvezető asszony által említett határozati javaslatot teszi fel szavazásra.

 

Dr. Bodnár Attila A költségvetési rendeletet és határozati javaslatot elfogadja a testület.

 

Krisztin N. László polgármester kéri, hogy hangozzon el a végleges összeg.

 

Tamás Lászlóné osztályvezető elmondja, hogy önkormányzat szinten a bevételi és kiadási előirányzat összege 3.191.238.325 Ft.

 

Krisztin N. László polgármester kéri, hogy aki az előbb említett szöveggel elfogadja a költségvetési rendeletet és határozati javaslatot, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 5 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és 1 tartózkodással meghozza az alábbi:

34/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

Badacsonytomaj Város Önkormányzata 2022. évi saját bevételeinek, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek költségvetési évet követő három évre várható összegéről

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Badacsonytomaj Város Önkormányzatának az önkormányzat saját bevételeinek, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek költségvetési évet követő három évre várható összegét az határozat melléklete szerinti tartalommal elfogadja.

Határidő: azonnal

Felelős: Krisztin N. László polgármester

Dr. Bodnár Attila jegyző

Tamás Lászlóné Kvi és adóosztály vezető

 

Melléklet

A Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek (Ft)

ÖNKORMÁNYZATI ELŐIRÁNYZATOK

Rovat megnevezése

Rovatszám

adósságot keletkeztető ügylet kezdő időpontja

adósságot keletkeztető ügylet lejárati időpontja

adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek

 

Hosszú lejáratú hitelek, kölcsönök felvétele

B8111

 

 

 

 

ebből: pénzügyi vállalkozás

B8111

 

 

 

 

Likviditási célú hitelek, kölcsönök felvétele pénzügyi vállalkozástól

B8112

 

 

 

 

Rövid lejáratú hitelek, kölcsönök felvétele

B8113

 

 

 

 

ebből: pénzügyi vállalkozás

B8113

 

 

 

 

Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről

B811

-

-

-

 

Forgatási célú belföldi értékpapírok beváltása, értékesítése

B8121

 

 

 

 

ebből: befektetési jegyek

B8121

 

 

 

 

Forgatási célú belföldi értékpapírok kibocsátása

B8122

 

 

 

 

Befektetési célú belföldi értékpapírok beváltása, értékesítése

B8123

 

 

 

 

ebből: kárpótlási jegyek

B8123

 

 

 

 

 

Befektetési célú belföldi értékpapírok kibocsátása

B8124

 

 

 

 

Belföldi értékpapírok bevételei

B812

-

-

-

 

Forgatási célú külföldi értékpapírok beváltása,  értékesítése

B821

 

 

 

 

Befektetési célú külföldi értékpapírok beváltása, értékesítése

B822

 

 

 

 

Külföldi értékpapírok kibocsátása

B823

 

 

 

 

Külföldi hitelek, kölcsönök felvétele

B824

 

 

 

 

ebből: nemzetközi fejlesztési szervezetek

B824

 

 

 

 

ebből: más kormányok

B824

 

 

 

 

ebből: külföldi pénzintézetek

B824

 

 

 

 

Külföldi finanszírozás bevételei

B82

-

-

-

 

 

 

Rovat megnevezése

Rovat-szám

saját bevételek 2022.

saját bevételek 2023

saját bevételek 2024.

saját bevételek 2025.

353/2011. (XII. 30.) Korm. Rendelet értelmében az önkormányzat saját bevételének minősül

 

 

 

1.a helyi adóból és a települési adóból származó bevétel,

259 500 000

216 845 000

219 687 140

219 687 140

2. az önkormányzati vagyon és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jog értékesítéséből és hasznosításából származó bevétel,

 

0

 

40 513 982

41 324 261

42 563 989

3. az osztalék, a koncessziós díj és a hozambevétel,

 

 

 

4. a tárgyi eszköz és az immateriális jószág, részvény, részesedés, vállalat értékesítéséből vagy privatizációból származó bevétel,

 

 

 

5. bírság-, pótlék- és díjbevétel,

1 100 000

1 414 000

1 435 210

1 463 914

6. a kezesség-, illetve garanciavállalással kapcsolatos megtérülés.

 

 

 

ÖSSZESEN:

260 600 000

258 772 982

262 446 611

263 715 043

 

 

A költségvetési év azon fejlesztési céljai, amelyek megvalósításához a Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé (Ft)

Rovat megnevezése

Rovatszám

kiadási eredeti előirányzat

ebből kiadási előirányzat fedezete-saját forrás

ebből kiadási előirányzat fedezete-adósságot keletkeztető ügylet

adósságot keletkeztető ügylet fajtája hitel/lízing/kölcsön/értékpapír

adósságot keletkeztető ügylet rovatszáma (B8)

adósságot keletkeztető ügylet kezdő időpontja

adósságot keletkeztető ügylet lejárati időpontja

adósságot keletkeztető ügylet- várható visszatérítendő összege (kamattal) leáratig mindösszesen

Immateriális javak beszerzése, létesítése

K61

49 321 298

49 321 298

 

 

 

 

 

 

Ingatlanok beszerzése, létesítése

K62

15 782 941

15 782 941

 

 

 

 

 

 

Informatikai eszközök beszerzése, létesítése

K63

2 912 000

2 912 000

 

 

 

 

 

 

Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése

K64

8 639 433

8 639 433

 

 

 

 

 

 

Részesedések beszerzése

K65

 

 

 

 

 

 

 

 

Meglévő részesedések növeléséhez kapcsolódó kiadások

K66

 

 

 

 

 

 

 

 

Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó

K67

17 410 597

17 410 597

 

 

 

 

 

 

Beruházások

K6

94 066 269

94 066 269

0

0

0

0

0

0

Ingatlanok felújítása

K71

1 589 076 403

1 589 076 403

 

 

 

 

 

 

Informatikai eszközök felújítása

K72

 

 

 

 

 

 

 

 

Egyéb tárgyi eszközök felújítása

K73

 

 

 

 

 

 

 

 

Felújítási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó

K74

279 045 756

279 045 756

 

 

 

 

 

 

Felújítások

K7

1 868 122 159

1 868 122 159

0

0

0

0

0

0

Az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségek az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ebből:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 5 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és 1 tartózkodással megalkotja:

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2022. (II. 3.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Krisztin N. László polgármester 10.47 órakor távozott a Képviselő-testületi ülésről.

Szavazásra jogosult képviselők száma: 6 fő

Az ülés vezetését Török Zoltán alpolgármester veszi át.

3./ Napirendi pont

Hafner Kálmán településrendezési eszközök módosítási kérelme

Előterjesztő: Krisztin N. László polgármester

(Az előterjesztés a jegyzőkönyv 3. melléklete)

Hozzászólások

Török Zoltán alpolgármester elmondja, hogy az előterjesztést tárgyalta a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális bizottság. Felkéri a bizottság elnökét, hogy ismertesse a határozati javaslatot.

 

Borbélyné Galambos Gabriella bizottság elnöke ismerteti, hogy Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága javasolja, hogy a februári soros ülésen egy szélesebb körben kidolgozott előterjesztés kerüljön tárgyi ügyben a Képviselő-testület elé.

Hartai Béla képviselő 10.48 órakor távozott a Képviselő-testületi ülésről.

Szavazásra jogosult képviselők száma: 5 fő

Török Zoltán alpolgármester kérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Megállapítja, hogy nincs. Kéri, hogy aki a bizottság javaslatával egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 3 igen szavazattal, 2 tartózkodással és ellenszavazat nélkül meghozza az alábbi:

35/2022. (02.03) képviselő-testületi határozat

BTTF településrendezési eszköz módosítási kérelme

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Dr. Bodnár Attila jegyzőt, hogy a februári soros ülésre egy szélesebb körben kidolgozott, átfogó előterjesztést készítsen tárgyi ügyben, majd terjessze a képviselő-testület elé.

 

Határidő: azonnal, illetve februári soros ülés

Felelős:    Krisztin N. László polgármester

Dr. Bodnár Attila jegyző

Gyimesi Mónika műszaki ügyintéző

 

 

Hartai Béla képviselő 10.50 órakor érkezett vissza a Képviselő-testületi ülésre.

Szavazásra jogosult képviselők száma: 6 fő

Török Zoltán alpolgármester több napirendi pont, illetve hozzászólás nem lévén megköszöni a Képviselő-testület tagjainak és a meghívottaknak a munkáját, majd az ülést 10.50 órakor bezárja.

 

 

K.m.f.

 

Krisztin N. László                        Török Zoltán                                  Dr. Bodnár Attila

polgármester                              alpolgármester                                           jegyző

Takács Lajos

képviselő

jegyzőkönyv hitelesítő

 

 

 

EFOP-1.5.2-16-2017-00032

Humán szolgáltatások

fejlesztése


Erre a képre kattintva érheti el a Városi Művelődési Központ honlapját!

Szőlő és Bor éve 2017.

Régiós Kártya

Borbarangolás és Régiós Buszjárat

Önkorm. szolgálat

Vigyázunk Rád a Balatonon!