Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/pan10000/honlapok/badacsonytomaj.hu/templates/untitled/functions.php on line 188

2025.09.22 soros PÜB jk.

BADACSONYTOMAJ VÁROS PÉNZÜGYI, ÜGYRENDI, SZOCIÁLIS-, ÉS A VAGYONNYILATKOZATOK KEZELÉSÉVEL ÉS ELLENŐRZÉSÉVEL FOGALALKOZÓ BIZOTTSÁGA

Szám: 19/2025.

 

 

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

 

 

Készült: Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottság 2025. szeptember 22. napján (hétfő) 14,00 órai kezdettel megtartott soron következő, nyílt üléséről.

 

 

Jelen vannak:    Forintos Ervin                                  bizottság elnöke

                           Málik Gábor                                     bizottsági tag              

                           Török Zoltán                                    bizottsági tag

                           Szántai Ferencné                             bizottsági tag                 (6 fő)

                           Hegedűs Margit                                bizottsági tag   

                           Tringer László                                 bizottsági tag                           

 

Tanácskozási joggal jelen van:

                           Hartai Béla                                      polgármester

                           Mékli Bernadett                              alpolgármester

                           Dr. Ladányi Zsigmond                     jegyző                                (3 fő)

                           

Meghívottak közül jelen vannak:

                           Tamás Lászlóné                                pénzügyi ügyintéző

                           Gyimesi Mónika                                műszaki-igazgatási ügyintéző

                           Dr. Végh József                                ügyvéd

                           Rakics Anna                                    VN Kft. ügyvezető

                           Vincze Péter                                   

                         

                                                                                                                     

                          

  Lakosság részéről megjelent: (0 fő)

                       

                                                              

  1. NAPIRENDEK ELŐTT

 

Forintos Ervin elnök köszönti a megjelent bizottsági tagokat, valamint a hivatali dolgozókat a bizottsági ülésen. Megállapítja, hogy 7 bizottsági tagból 6 fő jelen van, az ülés határozatképes, azt megnyitja. Elmondja, hogy Nagyné Pál Zsuzsanna bizottsági tag jelezte távolmaradását. Jegyzőkönyvvezetőnek felkéri Kovács Ágnest. Elmondja, hogy 15 napirendi pont szerepel a mai ülés meghívójában és van 1 sürgősségi indítvány, így összesen 16 napirendi pont van a mai ülésen. Kéri, hogy aki egyetért a napirend tárgyalásával, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi határozatot:

 

287/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Napirendek és napirendi sor elfogadása

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága a 2025. szeptember 22. napi soron következő, nyílt ülésének napirendjét 16 napirendi ponttal elfogadja.

 

Napirendi pontok:

 

  1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2024. (X.11.) önkormányzati rendelete módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

  1. Badacsonytomaj Város Önkormányzat Képviselő-testületének a jelzőtáblával elrendelt össztömeget meghaladó gépjárművek helyi közutakra történő behajtásának rendjéről szóló 9/2025. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

  1. A Képviselő-testület Etikai Kódexének megalkotásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

  1. Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről és a környezetvédelmi alapról szóló 20/2023. (X.2.) önkormányzati rendelete módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

  1. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Pappné Enyingi Anikó igazgatási ügyintéző

  1. Badacsonytomaj Város településrendezési eszközeinek részleges módosítása – Telepítési tanulmány elfogadásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

Meghívott: kérelmező

  1. Badacsonyörs településrészen lévő Kisörshegyi tulajdonosi közösség vízmérőinek leolvasásáról tájékoztatás

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

  1. Badacsonyörsi víz csőtörés javítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Rakics Anna ügyvezető

  1. Badacsonytomaj 925/3 helyrajzi számú ingatlan hasznosítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester, Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

  1. Térburkolat javítása tárgyában árajánlat

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

 

 

 

 

  1. Tájékoztató jogi ügyekről – szóbeli előterjesztés
  2. Badacsonytomaj Város honlapjának megújítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző, Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

  1. A 8/2011. (II.04.) Képviselő-testületi határozat visszavonása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

  1. Beszámoló a polgármester átruházott hatáskörben hozott döntéseiről

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Kovács Ágnes ügyintéző

  1. Beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Kovács Ágnes ügyintéző

  1. Szigi-Yacht Kft. kérelme FügeFeszt rendezvény megtartására

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

 

Határidő: Azonnal

Felelős:    Forintos Ervin elnök

 

 

 

  1. NAPIRENDEK TÁRGYALÁSA

 

1./Napirendi pont 

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2024. (X.11.) önkormányzati rendelete módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést. Felkéri a jegyző urat, hogy néhány szóban adjon tájékoztatást.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, az előző testületi ülésen felvetett gondolatokat igyekeztem a beletenni. Kérem, hogy vitassa meg a testület, hogy jó lesz-e, ilyesmire gondoltak-e.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, csak az a képviselő-testi ülésre vonatkozik?

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző válaszában elmondja, mivel nincs külön a bizottságra, ilyenkor a képviselő-testület és a bizottság munkájára is vonatkozik.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, törvényességi szempontból rendben van?

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző válaszában elmondja, igen, szétnéztem, van, előfordul más településeknél is ilyesfajta szabályozás.

 

Hartai Béla polgármester megkérdezi, az F pontnál jegyző úr, mi az, ami a súlyos megzavarásnak minősül?

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző válaszában elmondja, véleményem szerint, mivel a polgármester vezeti az ülést és ő is felelős annak a tekintélyéért, meg az eredményességért, hogyha úgy látja, hogy maga a szakszerűség, illetve a szakmaiság, valamint a döntéshozatalnak a kérdése fölmerül, hogy bármi, ami olyan akadályokba ütközik, hogy a munkáját is akadályozza a testületnek, szerintem ez az a pontja. Nyilván ezt nehéz meghatározni, tehát az eredményesség és a munka szempontjából, hogyha olyan akadályozó tényező van. Remélem erre nem lesz szükség.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő rendelet módosításával egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 4 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és 1 tartózkodással meghozza az alábbi határozatot:

 

288/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2024. (X.11.) önkormányzati rendelete módosításáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága az előterjesztésben szereplő rendelet módosítást elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

2./ Napirendi pont

Badacsonytomaj Város Önkormányzat Képviselő-testületének a jelzőtáblával elrendelt össztömeget meghaladó gépjárművek helyi közutakra történő behajtásának rendjéről szóló 9/2025. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, a módosítás lényege, hogy az időközben felmerült szempontok, hogyha az út minősége a használat során egyébként is romlik, akkor a polgármesternek legyen egy lehetősége arra, hogy esetleg a korábban kiadott engedélyt visszavonhassa. Ugyanakkor a flotta megjelölésnél azt próbáltuk itt meghatározni, hogyha egy nagyobb szállító cégnek több járműve van és nem tudja előre meghatározni, hogy melyik autóval jön, legyen lehetősége egy ilyen keretkedvezményre, keret meghatározásra. Ennek fejében nyilván magasabb lenne a díj is, az alapdíjnak a bizonyos százaléka.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, annyi kiegészíteni valóm lenne, hogy a szankciókkal nem tudok egyetérteni, mert oké, hogy ez egy pénzösszegről szól, de például ott mellettem is a Georgina közt járhatatlan állapotban tették 150 méteres szakaszon. Miért kell elszenvedni a környező lakóknak azt, hogy egy behajtási engedéllyel rendelkező építkezés van és járhatatlan az út, és teljesen mindegy, hogy milyen behajtási engedélyt kapott. Az építés teljes hosszára, egy 3 éves beruházás hosszára, most ott szenvednek, még ha aláírta azt is, hogyha végez a beruházással, akkor rendbe teszi az utat, ezt valahogy nem bírom összerakni.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva elmondja, nem értem a gondolatát. Itt pontosan azért van az engedély kiadására, és itt szubjektív is, hogy az utak mindenkori állapotát figyelembe vették, most ezzel egészítettük ki. Csak a díjakra gondolsz?

 

Forintos Ervin elnök válaszában elmondja, más szankció kellene. Ez az elvi problémám, és nem az egyedi esetek, amit most mondtak.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző itt kell a testületnek arról dönteni, hogy most emeli a díjakat, és legyen egy nagyobb bevétel, vagy a polgármesternek még egyszer mondom, megvan az a lehetősége, hogy akár ne adja ki a behajtási engedélyt, vagy hogyha úgy alakul a használat során az út minősége, szemmel láthatólag romlik, esetleg visszavonja azt. Nem tudom, lehet, hogy van itt megoldás, de mondjátok!

 

Forintos Ervin elnök elmondja, jó, mindegy, ez csak most egy felvetés volt részemről, hogy ezek a ezek a pénzek befolynak, de azzal nem biztos, hogy megoldódik. Oké, hogy rendben leszünk anyagilag.

 

Tringer László bizottsági tag hozzászólva elmondja, akkor lehetne az, hogy olyan állapotban tartani, mint az építés megkezdésekor, mert ha ez egy földút, ahol nagyobb vájatok keletkeznek és már nem tud egy személyautó rendesen elmenni, akkor kötelező azt az utat olyan minőségben tartania, hogy ott lehessen közlekedni. Tehát nem csak a beruházás végén, hanem a beruházás alatt is, mert ha az 3-4 évig tart, addig mit csinálnak a lakók, nem tudnak rendesen közlekedni.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzáteszi, pont erre vonatkozik most a rendelet módosítás, hogyha a polgármester úgy gondolja, akkor visszavonható a behajtási engedély.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi a polgármester urat, hogy a helyi szállítmányozó cégek is ezt most nagyjából be tudták fogadni?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, egyelőre én nem hallottam negatív visszajelzést, ráadásul mind tudjuk, pont az egyik szállítmányozó kezdeményezte, hiszen őneki szólnak a legtöbbet, tehát ő van ezzel napi szinten kapcsolatban, ő kapja az összes fényképet arról, amit a másik szállítmányozók tönkretesznek, vagy éppen lebontja az utat, vagy a bástyát. Én januárban leültem külön mindenkivel, mindenkitől azt kértem, hogy vegyék komolyan és ők figyeljenek oda, hiszen ismerik az összes utunkat. Ennek ellenére háromból kettő nem akarja betartani, mert oda is fölmegy a nagy autó, ami egyszerűbb, mert nem érdekli, vagy én nem tudom mi okból. És ez nem működik. Ha nem működik, akkor ez a kár, ami ezzel keletkezik, ráadásul ők jelen pillanatban nem fizettek behajtási engedélyre, de kárt okoznak. Ugye elméletileg, hogyha rendbe állunk, akkor ugye pont ez biztosítaná azt a nevezzük útalapnak, amit utána a településen az úthálózatra lehetne fordítani.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy egyéb kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki egyetért az előterjesztésben szereplő rendelet módosításával, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 5 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és tartózkodás nélkül meghozza az alábbi határozatot:

 

289/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonytomaj Város Önkormányzat Képviselő-testületének a jelzőtáblával elrendelt össztömeget meghaladó gépjárművek helyi közutakra történő behajtásának rendjéről szóló 9/2025. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő rendelet módosítást.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

3./ Napirendi pont

A Képviselő-testület Etikai Kódexének megalkotásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, leírtam azt, hogy a képviselő-testület tagjairól, a bizottság tagjairól és a bizottság külsős tagjairól is szó volt, hogy készüljön egy etikai kódex. Ez sem különös, ez sem egyedi, előfordul más önkormányzatoknál is. Én ezt vita alapnak szántam, nem tudom mennyire jó, igyekeztem összehozni, figyelni, hogy másoknál hogyan működik. Ez így egy keretnek készült. Nyilván bővíthető, szűkíthető, változtatható.

 

Hegedűs Margit bizottsági tag elmondja, szerintem ez jó, bár, ha azt mondjuk, hogyha már ilyenre szükség van, akkor biztos, hogy van valami háttere ennek. Én szerintem az alap intelligencia az mindenkiben ott kell, hogy legyen, hiszen ez elvileg megszületik velünk, vagy nem. Én azt mondom, hogy igen. Nem kell mindenben egyetérteni, csak szerintem viselkedjünk, tiszteljük meg egymást mindenkor, minden esetben, ahogy azt elvárják tőlünk. Mert látnak minket, figyelnek minket, szerintem próbáljuk meg ezt így közösen együtt, egy hajóban evezve.

 

Szántai Ferencné bizottsági tag hozzászólva elmondja, annyit szeretnék kiemelni belőle, hogy nagyon fontosnak tartom a csapatmunkát a városunk érdekében, tehát azt szerintem erősítenünk kellene a jövőben. Többet kellene a város polgáraival találkoznunk, hogy megismerjük az őket foglalkoztató gondokat és problémákat, én legalábbis magam részéről így érzem. A másik pedig az összeférhetetlenségi szabályokat tartalmazza az Mötv, meg az SZMSZ-ünk is, nem tudom, hogy szükséges-e, hogy itt bent maradjon.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző válaszában elmondja, ez nem egy rendelet, ha úgy dönt a bizottság, vagy a testület, hogy ami egyértelműen szerepel az önkormányzati törvényben, azokat vegyük ki, akkor nyilván kivehetjük. Erről döntsön a bizottság és a testület.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi a bizottsági tagot, hogy az előbb elmondott javaslat volt a részéről?

 

Szántai Ferencné bizottsági tag válaszában elmondja, igen, az összeférhetetlenségi szabályokkal szűkítsük le ezt a kódexet.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva elmondja, keretszerűen határozza meg az összeférhetetlenséget. Mondom, én biztos nem ragaszkodom hozzá, de ez a mondat ettől nem kevesebb, vagy nem több. Etikai kódexes megfogalmazása az összeférhetetlenségnek, valóban szerepel az önkormányzati törvényben. A több az sohasem baj.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy akkor kivegyék ezt a részt?

 

Szántai Ferencné bizottsági tag válaszában elmondja, nem szükséges.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslattal egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 4 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és 1 tartózkodással meghozza:

 

290/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

A Képviselő-testület Etikai Kódexének megalkotásáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

4./ Napirendi pont

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről és a környezetvédelmi alapról szóló 20/2023. (X.2.) önkormányzati rendelete módosításáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést. 

 

Gyimesi Mónika ügyintéző elmondja, az előző soros képviselő-testületi ülésen volt szó a környezetvédelmi rendelet módosításáról, véleményeztetésre elküldtük a környezetvédelmi főosztálynak és tájékoztatásul a szomszédos településeknek. A környezetvédelmi főosztály kifogást nem emelt, ezért került vissza a rendelet elfogadása céljából. Változatlan tartalommal.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi a kollégát, hogy a kiépített szennyvízcsatorna hálózatra rá nem kötött ingatlan tekintetében van valami szankció a kezünkben? Ahol ki van építve, de nincs rákötve?

 

Gyimesi Mónika ügyintéző válasza, ilyen adatunk nincs.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő rendelet módosításával egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 5 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és tartózkodás nélkül meghozza:

 

 

 

 

 

291/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről és a környezetvédelmi alapról szóló 20/2023. (X.2.) önkormányzati rendelete módosításáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága az előterjesztésben szereplő rendelet módosítását elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

5./ Napirendi pont

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Pappné Enyingi Anikó igazgatási ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismereti a napirendet.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, most kell dönteni a jelentkezésről.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Mivel nincs, kéri, hogy aki egyetért az előterjesztésben szereplő határozati javaslattal, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

292/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

6./ Napirendi pont

Badacsonytomaj Város településrendezési eszközeinek részleges módosítása – Telepítési tanulmány elfogadásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

Meghívott: kérelmező

 

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Horváth Márta alpolgármester elmondja, ezt a kérelmet a képviselő-testület tárgyalta és támogatta ezt a nehéz módosítást, de a jogszabály előírja a kötelező telepítési tanulmánytervet. A tanulmányterv elkészült, ezt is el kell fogadni a jogszabály értelmében a képviselő testületnek, illetve a főépítészi feljegyzést, hogy az eljárást meg lehessen indítani. Javaslom, hogy kiemelt fejlesztési területté nyilvánítsuk a volt Szőlőskert Étteremnek a területét, mert akkor egy egyszerűbb eljárásban is gyorsabban lehet lefolytatni az eljárást. Amúgy szerintem kiemelt helyen van és kiemelt szerepet játszik, vagy játszott valamikor a település életében ez a terület és ez az épületegység. Benne van a telepítési tanulmánytervben, hogy a 10%-os beépítettséget 15%-ra szeretnék emelni.

 

Török Zoltán bizottsági tag hozzászólva elmondja, pont az előbb beszélgettünk erről, a visszavonom, nem vonom, megadom, nem adom, tönkre mennek az utak stb. Itt azért várható lesz egy nagyobb beruházás. Azért a Római út sem a sztráda minőséggel azonos. Mi várható ott, ahogy az előbb elmondta az Ervin, hogy oké, hogy lesz egy beruházás valahol, most nem csak azzal kapcsolatban, bármilyen építkezéssel, ott azért vannak szomszédok, akik ezeket megélik. Átmenő forgalom is van, másrészt biciklis útnak van nyilvánítva. A felső út másrészt átmenő forgalomban is nagyon erős. Ez mennyire fogja befolyásolni az átmenő forgalmat, a biciklisek és a lakók közlekedését. Fejlődnie kell annak a területnek, semmi gond nincs ezzel, csak hogy ez mennyire lesz ezek után koordinálható.

 

Forintos Ervin elnök válaszában elmondja, ezt nagyon egyszerűen le lehetne koordinálni, a turisztikai szezonon kívül engedjük meg a beruházásnak a kivitelezését.

 

Horváth Márta alpolgármester hozzászólva elmondja, benne van a rendeletben. Ez bármelyik beruházásnál felmerülhet. Az, hogy mi fog történni, erre nyilván nem fogunk tudni választ adni. Amikor majd esetleg probléma van, akkor megpróbáljuk a helyzetet kezelni.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, szerintem az, hogy kiemelt, az csak az adminisztrációt könnyíti meg.

 

Horváth Márta alpolgármester egyetért. Elmondja, hogy kiemelt fejlesztési területként magát az eljárást könnyíti meg és felgyorsítható. Évtizedek óta igazából elhagyatott az az ingatlan. Én úgy gondolom, hogy támogatható, hogy történjen már ott valami, és az a része is megszépüljön a településnek. Oda kell rá figyelni.

 

Török Zoltán bizottsági tag megkérdezi, hogy védett épület?

 

Horváth Márta alpolgármester válaszában elmondja, volt valamikor szó róla, amikor a helyi védelem alá helyezésre voltak javaslatok, de nem támogatta a képviselő-testület azokat az ingatlanokat, amik magánkézben vannak, hogy helyi védelem alá helyezzék.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, meghívtunk valakit ezzel kapcsolatban az ülésre?

 

Horváth Márta alpolgármester válaszában elmondja, igen, a képviselő-testületi ülésre jönnek.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslattal egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

293/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonytomaj Város településrendezési eszközeinek részleges módosítása – Telepítési tanulmány elfogadásáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

7./ Napirendi pont

Badacsonyörs településrészen lévő Kisörshegyi tulajdonosi közösség vízmérőinek leolvasásáról tájékoztatás

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

 

Forintos Ervin elnök ismerteti a napirendet. 

 

Horváth Márta alpolgármester elmondja, mint ahogy az előterjesztésben is leírtam, a DRV Zrt. tájékoztatta az önkormányzatot arról, hogy újabb 10.485.776 forint tartozás van a kisöshegyi vízhálózat főmérőjén. Ugye az almérők és a főmérők közti leolvasás kvázi 50-50%-ot mutatott, tehát az 50% az vagy elfolyik, vagy illegálisan valaki ráköt, ami közel 12.000 köbméter vízről beszélünk. Nagyon rossz a műszaki állapota ennek a nevezzük vízhálózatnak, illetve ki kellene vizsgálni, hogy miből adódik ez a hatalmas különbözet. Én beszéltem a DRV-vel, azt mondták, hogy van, igen, létezik olyan műszer, hogy bemérik, hogy esetleg hol van csőtörés vagy csőtörések, akár lehet több helyen is, de több apró csőtörés is lehet., vagy merre mennek a vezetékek, de azt mondta nekem a DRV képviselője, hogy jelenleg nincs kapacitásuk, hogy ebben tudjanak segíteni nekünk.

 

Tringer László bizottsági tag hozzászólva elmondja, bennem az a kérdés merül fel, hogy létezik az, hogy ez a mérőóra az önkormányzat nevére került anno pár évvel ezelőtt és miért az önkormányzat fizesse ki az ottani fogyasztóknak vagy egy részének a vízdíját, miközben más településrészeken mindenki saját magának fizeti. Tehát ez valahogy nem igazságos, szerintem azt kéne kivizsgálni, hogy mi az oka, hogy ez az önkormányzat nevén van, és hogy lehet az önkormányzat nevéről levenni. És mindenki fizesse ott magának. Intézzék el a fogyasztók.

 

Dr. Végh József ügyvéd reagálva elmondja, érintett vagyok, helyettem nem kell kifizetni semmit, ez egy dolog. Ez a közösség rendkívül rossz helyzetbe került szerintem. Én ezt így látom. Nem lehet azt mondani, hogy valaki helyett kifizeti az önkormányzat, hiszen pont most mondta el a főépítész asszony, hogy tudjuk, hogy ez esetleg elfolyik-e valahol? Van erről egy térkép, van erről egy vázlat, tudjuk, hogy ki kötött rá, tudjuk, hogy ki nem? Szerintem senki nem tud semmit, ezt csak azért mondom, hogy ne mondjunk megalapozatlanul dolgokat, hogy helyette fizesse ki az önkormányzat. Nem biztos, hogy bárki helyett kifizeti. Én például itt vagyok ebben a listában, láttam most a nevemet, mármint a szerződéses listában. Én mindig tisztességesen kifizetem azt, ami van, nem is várom el az önkormányzattól, hogy kifizesse, de nem tudhatja senki, hogy ez azért van, mert valaki nem fizet, vagy azért van, mert van napi szinten mondjuk egy 200 köbméteres elfolyás.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, elnézést kérek tőled Józsi, de sarkalatosabban fogalmazok, nem értek veled egyet, mert az önkormányzat az elmúlt 20 évben helyt állt ennek a rendszernek a hiányosságai miatt. Egy darabig működött ennek a rendszernek a működtetése, befizették az ott lakók azt a vízdíjmennyiséget, amit kiszámlázott a DRV. 10-15 éve elkezdődött egy kaotikus helyzet, kérlek szépen, és azóta ez a helyzet csak egyre rosszabb lesz. 1-2 millió forintokból most már ilyen 5 milliók lettek, te is látod, és úgy gondolom, az önkormányzatnak nem kell kötelezően helytállni, főleg úgy, hogy tudjuk, hogy mennyi az állandó lakosoknak a száma ezen a rendszeren, és azt is tudjuk, hogy hol van ez mellett még olyan kiépített csatornahálózat, ami nem is kéne, hogy ott legyen. Én el vagyok azért keseredve, mert ilyen alapon akár badacsonyi és badacsonytomaji lakosnak is az önkormányzat helytállhat, ha problémája van akár az ingatlanon, akár az ingatlanon kívül, én ne haragudjál, de semmilyen szinten nem biztos, hogy az önkormányzatnak kéne helytállni bármiben. Ha elzárják a vizet, nagyon sajnálom, nem tehetek róla. Te is tudod, hogy ez a rendszer hogyan valósult meg annak idején. Most, hogy nem a szakhatóságon keresztül történt ennek a rendszernek a megépítése, erről én mit tehetek?

 

Dr. Végh József ügyvéd válaszolva elmondja, apám is ráköthetett volna bárhol, bármelyik ingatlanra ugyanígy, mint ahogy ezek kötöttek, mindenféle szakhatósági engedély nélkül, most ne haragudj, hogy ilyet mondok, lejárta mindenki, aki építkezett. Van, aki lejárta a hivatalos utat, és hivatalosan ráköttetett, van, aki meg nem foglalkozott az egésszel, és ebből adódtak ezek a nagy problémák. Ez az igazság 80 százalékban. De eddig senki nem állította, hogy helyt kell állni az önkormányzatnak. Szerintem nem is áll meg jogilag.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, nagyon érdekes, maradjunk abban, hogy két igaz állítás van egymás mellett valójában.  Hiszen mind a ketten elmondtátok, hogy ismeritek a hálózat kialakulását, mindent, itt a probléma nem az, hanem az, hogy került az önkormányzatra annak idején a főmérő? Teljesen egyetértek azzal, amit az ügyvéd úr mondott, hogy ő helyette nem fizetett ki az önkormányzat semmit, mármint a vízfogyasztása után. Ahogy az ügyvéd úr is mondta, meg kell vizsgálni, hogy hol történik, nevezzük úgy, a különbség. Hogy az elfolyásból, visszaélésből, vagy miből fakad. Az alpolgármester asszony is erre utalt, hogy a DRV részéről felmerül a jelenlegi kapacitáshiány, nem tudnak végig menni a hálózaton, hogy megmondják, hogy hol van használva, hol nincs, hol folyik, hol nem. És erre is tett javaslatot, hogy ezt ki kell vizsgálni, annak ellenére, hogy tudjuk, hogy ez a hálózat nem víziközmű, mert nem felel meg a műszaki előírásoknak. Innentől kezdve, aki és ahogy rákötött, az oda tartozik, itt a probléma, mondom még egyszer az, hogy van egy főmérő, onnantól kezdve, ami a főmérőn van vízfogyasztás, azt az önkormányzat fizeti, mert annak idején ezt valakik megszavazták, és az összes almérő viszont fizeti a saját fogyasztását. A probléma az nem itt kezdődik, hanem hogy annak idején, amiről szó volt, az nem valósult meg. És itt keletkezik az a rész, ami majd fogja érinteni rögtön a következő napirendi pontnál is, hogy vannak csőtörések, és az embernek azt kell mérlegelnie, hogy ha nem csináltatja meg, mert amúgy nem tartozna hozzá, de ha nem csináltatom meg, akkor sokkal nagyobb kárt okozok az önkormányzatnak, mert sokkal több víz folyik el. De kinek a vize folyik el valójában? Az a csőt ki építette, hova van bekötve? Az almérő meddig tart, mert most mindenki úgy értelmezi, hogy az almérőből az ő fogyasztása azonnal átment ennyi köbmétert, kifizette és a kezét csókolja. De ahogy Ervin te mondtad, 15 évvel ezelőtt, amikor jól működött még ez a rendszer, akkor mindenki, ahogy amúgy szó volt róla, mint egy albérleti részben, egy fenntartási díjat kellene fizetni. Azt azért megkérdezném, hogy ki fizette be? Az összes érintett közül mennyit fizettek be? Ez egy érdekes szám, meg tudnám mondani. Egy szép kerek szám, ami beérkezett. Amiből ugye pont ezeket kellene amúgy finanszírozni, de mondanám megint, hogy volt egy előző rendszerben egy olyan, talán annál jobb, még tiltakoztak is eleinte. Hála Istennek megnyerték ezt a feladatot. Még mi fizettünk, hogy amúgy még a teljes felügyeletet is mi végezzük, és tényleg itt az érdekes az ok, hogy vajon miért? Vajon tényleg van-e, ahogy mondta az ügyvéd úr is, hogy nem önkormányzati feladat. Annak ellenére, hogy valamilyen szinten mondjuk azt, hogy maga ellen beszél, de hát most ebben a részében nem maga ellen beszél, hanem a tisztaság mellett van állásfoglalása.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, és akkor mi lesz azzal a 10 millió forinttal, polgármester úr?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, ezt kell kivizsgálni. Meg kell nézni majd, vagy kell dönteni, hiszen ez egy olyan összeg, amiben én nem tudok egy személyben dönteni, tehát nem mondhatom se ezt, se azt. A testületnek kell eldöntenie, hogy mi legyen vele. Megbízza-e az ügyvéd urat esetleg, hogy nézze meg, hogy jogilag helytáll, nem áll helyt, hogy áll, mi legyen. Szerintem most nincs az, aki így egyből megmondja. Tehát így mindenféle információ nélkül ezt azért körbe kell járni. Hiszen emlékeztek rá, már a régiek, hogy annak idején is már az az ötmillió forint, ami a közalapítványnak át lett utalva, már ott is jeleztem, hogy szerintem az súlyosan aggályos jogilag, annak ellenére megtörtént. Én úgy gondolom, hogy itt vissza kell menni a kályhához, onnantól megvizsgálni. És mondom, én tudom, mert érintett voltam benne, hiszen a Varga Péterrel kifizettük ketten közösen az akkori tartozást, ami mindig anomália, és a probléma az az, hogy azt kell látni, nagyon sok becsületes ember van ezen a hálózaton, akik a trógerek miatt már bocsánat a kifejezésért, de szívnak, mert azok, akik becsülettel fizetik, ők eddig is mindig befizették, többet, mint amennyit kellett volna. Csak azért, hogy alacsonyabban maradjon a tartozás. De vannak olyanok, akiket még ez sem érdekelt, és még így is kihasználták, és még most is kihasználják, csak megtalálták azt a forrást meg azt a kontaktot, akikkel ezt meg tudták mutyizni, és annak a következménye, hogy itt vagyunk. Úgy gondolom, hogy ez is azok közé tartozik, amiket ki kell bogozni. Ugye tudjuk, hogy jeladós órák vannak, nem önmagát jelenti le, hanem az autó, ahogy végig megy, úgy olvassa le az órákat. Ebben voltak meghibásodások, ezek ellenőrzése megtörtént, annak az elszámolása van jelenleg itt. Azt is tudjuk, hogy 130 valamennyi jelentkező volt, aki érintett, ebből nem tudom mennyi az, aki, megkapta az almérőt. Az érdekes az, hogy a hálózaton még mindig van véleményem szerint egy 20-25-30 olyan rákötés, ami nincsen rajta az elszámoláson. Ez mellé jön rá a csőtöréses rész, annak ellenére, továbbra is azt mondom, hogy ez így önmagában, tehát az általam amúgy is hibásnak gondolt elképzelésbe még az alap sem jött létre, hiszen ahogy az előbb is jeleztem, nem történt úgymond közös költségfizetés. Így ugye a felmerült csőtörés sem, hiszen nem is véleményezem, hogy nem is akartak ilyet beszedni, mert akkor az előző részben az Annáék nem lettek volna erre egyszerűen külön pénzzel megbízva. Ki kell vizsgálni. Tehát ez az előterjesztés erről szól. Ugye érdekes, hogy jogilag mi elmehetünk bíróságra, nem fizetjük ki, a DRV meg lezárhatja a tartozás miatt a vizet, aztán majd megint megy a busz a vízzel. Itt a probléma az, hogy tényleg most már több tíz éves gondot tologatunk magunk előtt még mindig. Annak idején is elmondtam, hogy van egy pont, amikor azt kell mondani, hogy nem megy tovább. És pont. Nem megy tovább. Meg kell nézni, hogy mennyi pénzt fizetett ki az önkormányzat erre, és most egyelőre még azt ne firtassuk, hogy ez jogilag rendben volt vagy nem, hanem csak összegszerűségében, és akkor el kell gondolni, hogy vajon ez mennyire etikus vagy nem etikus. Értve azt, amire a Laci is próbált célozni. A DRV képviselteti magát majd a szerdai ülésen, lehet majd kérdezni.

 

Horváth Márta alpolgármester elmondja, több 10 millióért ugye megterveztette korábban az önkormányzat ezt az egész rendszert, egy új rendszert, anno 10 évvel ezelőtt, ami vízjogi létesítési engedélyt is kapott, nyilván azóta már lejárt, de azt lehetne korszerűsíteni, tehát magát a tervet is elkészítette az önkormányzat, mondom, több tízmillió forintért.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, ugyanoda lyukadunk ki, hogy minél tovább toljuk, folyamatos jogszabályváltozás van, folyamatosan szigorodik minden rendszer, folyamatosan ennek megfelelően emelkedik mindennek az ára. Azért mondom, hogy amikor beszéltünk az ügyvéd úrral, akkor még ebben a pénzben, most nem tudnánk ebből a pénzből, de még az első szakaszt sem. Nem lesz kevesebb, tehát nehogy azt higgyük, hogy bármi csökkenni fog. Meg majd a jogszabályok megengedőbbek lesznek. Folyamatosan szigorodik minden.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, akkor mi a megoldás most jelen helyzetben? Valami javaslat legyen.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, a javaslat az az, hogy ki kell vizsgálni. Mást nem tudunk. Nem tudom azt mondani jelen pillanatban, hogy be kell fizetni, nem kell befizetni. Nem tudom azt mondani, hogy jó, menjen bíróságra, holnap meg szépen berakják a szűkítőt, majd utána itt kapkodunk, hogy fizessük ki. Aztán idézőjelesen majd a bíróságon valami lesz. Tehát itt most nem tudsz megoldást mondani. Itt lesz a DRV is szerdán, velük is kell beszélni testületi szinten. Én nem fogom azt csinálni, mint előttem csinálták, hogy leülök, megbeszélek velük valamit, amiről aztán a testület nem tud. És majd döntötök olyat, ami nem úgy van. Nem fogok ilyet csinálni Ervin, úgyhogy próbáld megérteni, hogy ebben a részében nem fogok mondani olyan megoldást, ami utána nem felel meg a jogi kereteknek.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, ki nyúlhat ehhez a rendszerhez?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, senki. A főmérő a miénk. A főmérő utáni részt, figyelj, maradjunk abban, hogy magántulajdon, mindenki vitatkozhat rajta, hogy ki építette, bizonyítsa, hogy ki rakta be a csövet, hol kötött rá, ráadásul nem felel meg semminek, tehát nem tudsz így végig menni rajta.

 

Dr. Végh József ügyvéd elmondja, úgy alakult, hogy ez egy polgári jogi társaság volt. A polgári jogi társaság ugye mit jelent? Hogyha egy tag meghal például, akkor megszűnik. Másfél évtizede megszűnt az az induló polgári jogi társaság.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, akkor ott tartunk, hogy a határozati javaslat.

 

Tringer László bizottsági tag elmondja, a határozott javaslat harmadik pontja, ugye a díjat nem ismeri el, elismeri saját tartozásának az önkormányzat. Akkor most vagy kivesszük a harmadik pontot, vagy valamit mondunk, vagy nem ismerjük el, vagy elismerjük?

 

Hegedűs Margit bizottságit tag hozzászólva elmondja, nem arról van szó, hogy ki kell vizsgáltatni, hogy miből adódik?

 

Forintos Ervin elnök elmondja, akkor a határozati javaslat az, hogy a díj mértékét az önkormányzat nem ismeri el saját tartozásának és ennek létrejöttét ki kell vizsgálni. Ez legyen a 3. pontban. Kéri, hogy aki a határozati javaslattal egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 5 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és tartózkodás nélkül meghozza:

 

294/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonyörs településrészen lévő Kisörshegyi tulajdonosi közösség vízmérőinek leolvasásáról tájékoztatás

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslatot azzal a kiegészítéssel, hogy a díj mértékét az önkormányzat nem ismeri el saját tartozásaként, valamint kivizsgálásra javasolja ezen összeg létrejöttét.

 

 

Határidő: azonnal

Felelős:    Forintos Ervin elnök

 

 

8./ Napirendi pont 

Badacsonyörsi víz csőtörés javítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Rakics Anna ügyvezető

 

Forintos Ervin elnök ismerteti a napirendi pontot, felkéri a polgármester urat a tájékoztatásra.

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, az előbbi napirendnél már elmondtam, de annyi kiegészítése lenne, hogy két darab csőtörés hivatalosan. Az egyik, amit az önkormányzat javíttatott meg és fizetett ki, illetve a másik az pedig egy beérkező fizetési meghagyás.

 

Dr. Végh József ügyvéd hozzászólva elmondja, hogy a jegyző úr még nem küldte át neki a fizetési meghagyást.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző válaszában elmondja, azt beszéltük meg, hogy ma elviszed, de természetesen átküldöm.

 

Hartai Béla polgármester hozzászólva elmondja, tehát az van, hogy kaptunk egy fizetési meghagyást. Valaki megcsináltatott egy csőtörést, és úgy döntött, hogy az önkormányzat fizesse ki. Onnan értesítjük róla, hogy érkezett egy közjegyzői fizetési meghagyás. Halvány elképzelésünk nincs, hogy mi alapján vagy hogyan, de ugye a közjegyző azt állította, hogy a vízhálózat a város tulajdonában van. Ezt találta a jogalapnak. Az, hogy ő mit állít, az az ő dolga ebben az esetben. Nekünk meg van egy ügyvédünk, aki majd ezt a helyére teszi. Szerintem pont ebből az anomáliából keveredett ki ez az egész, hogy valakinek lett almérője, és ő úgy gondolja, hogy onnantól az ő almérője és a főmérő közötti szakasz az az önkormányzaté. Véleményünk szerint hibás.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, akkor a javaslat két fele oszlik, egyszer van az a 124.600 Ft fizetési meghagyás, és van egy olyan, amit a VN Kft. fizetett ki vállalkozónak, ami nem volt az üzleti tervükbe betervezve. Ki lett fizetve?

 

Rakics Anna ügyvezető válaszában elmondja, természetesen.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, a VN Kft-nek van olyan költséghelye, amin ez az összeg rendelkezésre áll, s majd, amikor látjuk az I-IX. hónapot, hogy pontosan hogyan áll, hiszen ugye arról beszéltünk, hogy ott majd felülvizsgáljuk a támogatási kérdéskört, ott majd, ami szükséges azt biztosítjuk adott szinten.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, most akkor ne foglalkozzunk ezzel?

 

Hartai Béla polgármester válasza, most nem kell.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy a fizetési felszólításra mit reagálunk?

 

Dr. Végh József ügyvéd válaszában elmondja, ellentmondással élünk.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva elmondja, szerintem egy határozatban fogalmazzuk meg, hogy a VN Kft-nek nem támogatja a bizottság a kifizetést, valamint felkéri Dr. Végh József ügyvédet, hogy ellentmondással éljen a fizetési meghagyással kapcsolatban.

 

Forintos Ervin elnök kéri, hogy aki az előbb elhangzott határozati javaslattal egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és tartózkodás nélkül meghozza:

 

295/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonyörsi víz csőtörés javítása

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, azzal a kiegészítéssel, hogy a javítási költségek kifizetését egyelőre nem támogatja a VN Kft. részére, erről majd a cég I-IX. havi beszámolóját követően döntenek, valamint felkéri Dr. Végh József ügyvédet, hogy a fizetési meghagyással kapcsolatban ellentmondással éljen.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

9./ Napirendi pont

Badacsonytomaj 925/3 helyrajzi számú ingatlan hasznosítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester, Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Horváth Márta alpolgármester elmondja, az ingatlan eladására volt javaslat az előző képviselő-testületi ülésen, s úgy döntöttek, hogy vizsgálja meg az ingatlan megoszthatóságának a lehetőségét, tekintettel arra, hogy a felső szomszéd egy játszóteret létesített az ingatlan egyik területére. Megvizsgáltam, készítettem feljegyzést az előterjesztés mellékleteként ott van, tehát nem lehetséges, mert egy szabályozási vonal húzódik a két ingatlan között, tehát az ingatlan jelenleg ezen hatályos szabályozás értelmében nem megosztható. Egyébként ezzel kapcsolatban volt egy korábbi telepalakítási eljárás, ami ellen keresetet nyújtott be a kérelmező, és akkor is helybenhagyták.

 

Dr. Végh József ügyvéd hozzászólva elmondja, sőt felülvizsgálat is volt a Kúriánál és ott is elkaszálták.

 

Gyimesi Mónika ügyintéző elmondja, javaslatot tettünk, hogy írjuk ki a versenyeztetési felhívást. November 10. napját jelöltük meg, de természetesen más javaslatot tenni.

 

Hartai Béla polgármester megkérdezi, ez a legkorábbi időpont?

 

Gyimesi Mónika ügyintéző válasza, nem.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, javaslom a bizottságnak elgondolni, hogy a lehető legkorábbi időpontra tegyük. A testület döntsön róla.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, akkor abban maradunk, hogy a versenyeztetési tárgyalás idejét a képviselő-testület határozza majd meg, a többi pedig marad. Megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslattal és az előbb elmondott kiegészítéssel egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 4 igen szavazattal, 1 ellenszavazattal és 1 tartózkodással meghozza:

 

296/2025. (IX22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonytomaj 925/3 helyrajzi számú ingatlan hasznosítása

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, azzal a kiegészítéssel, hogy a versenyeztetési tárgyalás idejét a szerdai ülésen határozzák meg.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

10./ Napirendi pont 

Térburkolat javítása tárgyában árajánlat

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést. Elmondja, hogy a javítással kapcsolatban kaptunk egy árajánlatot. Megkérdezi a kollégát, hogy hol van ez pontosan?

 

Gyimesi Mónika ügyintéző elmondja, a Kisfaludy út és a Radnóti út kereszteződése előtti részen, készítettünk róla fényképfelvételt is, amit majd szerdán kiosztunk. A járda szélességében egy ponton nagyon megsüllyedt, melyet jeleztek felénk és úgy beszéltük meg a polgármester úrral, hogy a testületi ülésre behozzuk, annak ellenére, hogy a beszerzési szabályzat szerint nem kellene. Ez a költségvetést érinti. Kérdeztem a kollégákat, hogy mi okozhatta a süllyedést, de pontos választ nem kaptam.

 

Hartai Béla polgármester hozzászólva elmondja, aki gyakran jár arra és autóval megy föl, az nem egyszer, nem kétszer találkozik azzal, hogy jönnek a teherautók, ugye nem véletlenül van az előző napirendi pontban is a visszavonásnak a lehetősége, és már megy fel a járdára, hogy elférjenek. Pedig neki pontosan kéne tudnia, hogy nem kéne felmennie. De ő felmegy. Emiatt az önkormányzatnak kell javíttatni és fizetni. És természetesen az illető pont nem fizet a behajtásért. Ezt onnan tudom, mert személyesen is többször találkoztam ezzel. Egyetlen egy dolgot tud tenni a polgármester, igaz, hogy az anyagi lehetőségeink korlátozottak, de minden ilyen hegyi útnak a kezdetére ki kell rakni egy olyan kamerát, ami ide be van kötve a Mónikáékhoz, aztán egész nap lehet látni, hogy ki milyen járművel megy föl. Többször elhangzott már tőlem is, hogy ez az egyetlen megoldás, nem csak erre, több mindenre. Azt is tudjuk, pontosabban véljük, hogy az eddigi kameráink közül miért nem működik az összes? Miért nincs a helyén? A helyére kell tenni, így igaz, meg kell teremteni a jogi feltételeit és utána kell a technikai részét összerakni. Meg fogjuk ezt is oldani, jó? Eljutunk oda, arra a pillanatra, és megint mutogassak visszafelé, hogy miért nem így van? Nincs értelme, ugye? Annyi kérdésem lenne, hogy teljes mértékben indokolt, hogy kvázi rövid időn belül eszközöljük a javítást, vagy mondjuk egy tavaszi időszakban is ráérne?

 

Gyimesi Mónika ügyintéző válaszában elmondja, természetesen prioritást élvez más is a településen, tehát eltolható tavaszig, igen.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, akkor, ha és amennyiben ez a közlekedésben akadályt nem okoz és ha nem fog jobban megsüllyedni, akkor abban az esetben alszunk el ezt a felújítást tavaszig. Amennyiben igen, akkor a polgármesternek a jogkörébe belefér, hogy megrendelje a javítást. Megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Mivel nincs, kéri, hogy aki az határozati javaslattal az előbb elhangzott kiegészítéssel, egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

297/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Térburkolat javítása tárgyában árajánlat

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslatot azzal a kiegészítéssel, hogy ha nem akadályozza a munka elvégzése a közlekedést, akkor 2026. tavaszán megvalósítható, ellenkező esetben a polgármester saját hatáskörben megrendelheti a javítást.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

11./ Napirendi pont 

Tájékoztató jogi ügyekről – szóbeli előterjesztés

 

Forintos Ervin elnök felkéri az ügyvédet a szóbeli előterjesztés ismertetésére.

 

Dr. Végh József ügyvéd elmondja, próbálok rövid, lényegre törő lenni. A badacsonyörsi strand ügyében folyamatos az egyeztetés jelen állapot szerint. Elküldtem az észrevételeket a TRSZ módosításra vonatkozóan. Jórészt elfogadásra kerültek azok, amiket a Mártival együttesen összeírtunk. Egyetlen egy dolog maradt, egy technikai kérdés. Márti, mint főépítész álláspontja szerint egy teljesen új településrendezési szerződést kellene kötni. A befektetők álláspontja szerint, vagy a másik oldal szerint pedig elegendő egy új, egységes, régivel egységes szerkezetbe foglalt településrendezési szerződés, folynak a tárgyalások. Szebellédiné Szabó Enikő ügye ismert a testület előtt. Október 10-re tűzte ki a törvényszék, de azt hiszem, ebben akkor jegyző úr fog eljárni, ha minden igaz.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva megkérdezi, együtt megyünk, nem?

 

Dr. Végh József ügyvéd válaszában elmondja, akkor ahhoz nekem külön megbízás, mert ezt hivatal részére kell intézi. Folytatva a beszámolót elmondja, a következő a Nagy Géza féle közigazgatási per Badacsonytomaj Város Önkormányzata ellen. Most pénteken voltam a közvetítői eljáráson, csak azért, hogy tiszta legyen a képviselők és a bizottsági tagok előtt, itt a Hársfa utca folytatásának a kérdése van, ahol ez a bizonyos úr kényszerkisajátítást kért. Négy éve megy a peres eljárás. Hát, négy éve igen, mert amikor idekerültem, az már akkor elindult. Végig ment már egyszer a kúrián is, és lényegébe véve most újból kezdték az egész eljárást. Most az az új álláspontja, hogy nem kér kényszerkisajátítást, hanem ennek a szabályozási vonalnak az áthelyezését kéri. Mondtam, hogy ez egy komplex kérdés. Azt az ígéretet tettem pénteken, hogy kedden 12:00 óráig küldök az ügyvédnek két időpontot, hogy egy találkozóra jöjjenek ide. Csak annyi, hogy ez peren kívüli, tehát ez egy közvetítői eljárás, négy hónap van rá. Úgy látom, eléggé nyitottak minden kérdésre. Szerintem az önkormányzat számára a veszélyesebb kényszer kisajátítást azt elengedték. FügeFeszttel kapcsolatosan a vállalkozói díjnál gyakorlatilag a közbeszerzési hatóság előtt volt egy eljárás folyamatban. Kértük az eljárás megszüntetését, és lényegében véve a hatóság több alkalommal már elejétől elkezdve végig kérte tőlünk a különböző nyilatkozatokat az egyezség megkötése tárgyában. Én úgy gondolom, elég részletesen próbáltam leírni nekik, hogy mi a lényege. Legutóbbi, szeptember 11-én kelt tájékoztatásukban úgy néz ki, hogy megértették, most azt írták, hogy a közzététel okafogyottá vált. A Szörfklub kereset előterjesztésre került, befogadta a bíróság, közölte az alperesekkel, hogy 45 napos határidő áll rendelkezésükre. Hát ugye itt a 45 napba belejött a nyári ítélkezési szünet is, úgyhogy szerintem a múlt hét folyamán járt le valamikor a határidő. Várjuk, hogy a bíróság kitűzze a tárgyalást ebben az ügyben. Reméljük lassan megindul. Kodály utcával kapcsolatban szerintem a testületnek van róla tudomása, hogy folyamatosak az egyeztetések az érintettekkel, jelen állapot szerint az érintetteknek az álláspontja változatlan, számokban kifejezve most 34.250.000.-forintot kérnének azoknak az ingatlanoknak a tulajdonosai, akiknek az út legnagyobb részében elfoglalja a területüket. Röviden, az ügynek az a lényege, jogi álláspontom az, hogy a testület jól gondoljon át mindent, mert az út alsó része már az önkormányzat tulajdonába került, aláírták a szerződést. Nehéz szülés volt és lassú, de sikerült, úgyhogy be van adva a földhivatalba. Egyének a jelen állapot szerint szerintem nem, csak mi. Röviden ennyi lenne a beszámoló.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Mivel nincs, kéri, hogy aki a szóbeli előterjesztés határozati javaslatával egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

298/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Tájékoztató jogi ügyekről – szóbeli előterjesztés

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a szóbeli előterjesztés határozati javaslatát.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

12./ Napirendi pont 

Badacsonytomaj Város honlapjának megújítása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző, Gyimesi Mónika műszaki-igazgatási ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Gyimesi Mónika ügyintéző elmondja, javaslatokat szeretnénk kérni arra vonatkozóan, hogy egy felhívást közzé tudjunk tenni a honlap megújítására vonatkozóan. A javaslatokat október 15. napjáig legyenek szívesek elküldeni, hogy milyen szempontok szerepeljenek a felhívásban, illetve amennyiben az időpont nem megfelelő, természetesen módosítható.

 

Málik Gábor bizottsági tag hozzászólva elmondja, úgy gondolom, hogy ezt támogatnunk kellene, mert már egy jó ideje aktualitás a téma. Nem tudom ki, hogy van vele, biztos, hogy mások is sok honlapot kezelnek és tájékozódnak rajta. Szerintem teljesen katasztrofális a jelenlegi, és lehet, hogy aki még kezeli, az se biztos, hogy kiigazodik rajta. Úgyhogy én azt gondolom, hogy ezt mindenképpen támogatnunk kellene.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző szeretné megkérdezni, hogy mindenképpen ragaszkodunk ehhez, tehát ezt fejlesszük tovább, vagy esetleg egy teljesen új honlapot hozzunk létre?

 

Hartai Béla polgármester hozzászólva elmondja, ez fejlesztgetésre nem alkalmas. Ráadásul az Ervin tudná elmondani, hogy annak idején ezt a honlapot már le akarták cserélni durván 10 évvel ezelőtt, volt is rá pályázat, volt is, aki elnyerte, csak valami oknál fogva ez sem jött össze. Tehát itt egy új honlap elkészítése szerintem elengedhetetlen. Most ne a meglévőt alakítgassuk tovább. Meg kéne nézni, hogy ki mit tesz le, tehát egy demó verzióban általában úgy szokták csinálni, hogy megadnak egy mintát, ami alapján el tudod érni a tesztverziót, meg lehet nézegetni, kinek mi az elképzelése, be tudod csekkolni azt a részét, hogy használható, nem használható, jó a képvilága, átlátható-e, közli-e adott szinten veled, amit szeretnél, hogy az oda felmenő turistával is közöljön, és onnantól lehet a javaslatokat megtenni. Szoktam néha mondani, hogy sokkal egyszerűbb a teleírt lapot megfirkálni, mint egy üreset. Tehát tegyék oda ők, a szakemberek az elképzeléseiket, és akkor mindenkinek sokkal könnyebb hozzáfűzni a saját véleményét.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, akkor ennek a honlapnak a működtetését mondjuk a ciklusidő végéig kérjük?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, szerintem nem. Majd, ha úgy dönt a következő testület, hogy neki ez nem jó, vagy valami, akkor majd ő lép ebben az ügyben. Az biztos, hogy nem szabad bebetonoznunk azt, hogy ott ne tudjanak mit lépni, viszont a kiszámíthatóság szempontjából kell biztosítani a működést, hiszen a ciklus végénél nem áll meg a település élete.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva elmondja, nekem van egy határozott elképzelésem ezzel kapcsolatban, én szívesen vállalom, s mi vagyunk odaírva felelősnek, tehát ezeknek a terveknek az elképzelését, a koordinálását tényleg ne vegyétek udvariassági kérésnek, gyertek és rakjunk össze minél több elképzelést, aztán megbeszéljük, ha kijön valami, össze tudunk gyúrni valamit magával a tervezővel, hogy azok lehetségesek-e, de általában azért ezek megvalósíthatók. Nyilván szeretném, hogy jól átláthatóan a törvényi megfeleléshez szükséges információk elérhetőek és jó kezelhető formában fent legyenek, tehát erre építenénk, aztán informális hírek, akár egy képgaléria. Ezt vegyük komolyan.

 

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e. Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslattal és az október 15.-i határidővel egyetért, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

299/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Badacsonytomaj Város honlapjának megújítása

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

13./ Napirendi pont 

A 8/2011. (II.04.) Képviselő-testületi határozat visszavonása

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Dr. Ladányi Zsigmond jegyző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző elmondja, ez egy 14 éves határozat, ami az előterjesztésben szerepel. Ellentmondásban van a strandrendeletünk bizonyos pontjával. Az egész rendeletet átnéztük az Annával, és ezek olyan rendelkezések, amelyek már nem kell, hogy érvényben legyenek, ezért javasoltuk az egész határozat visszavonását. Tisztább képet teremt.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy van teendő még a rendelettel?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, mindenféleképpen, hiszen ez több szempontból is érintőleges, hiszen az ügyvéd úr a múltkori testületi ülésre készített tájékoztatójában ezzel kapcsolatosan érintette, illetve ugye maga a horgászatnak a szabályozása az önkormányzati strandokon. Ezt helyre kell rakni. Talán ennél a napirendi pontnál ezt meg lehet tenni. Ugye az egyik oldalon meg kell értenünk a horgászokat, hogy amint nem fizetős a strand, ők szeretnének horgászni, hiszen valahol nekünk is, a helyi horgászegyesületnek, illetve az idelátogatóknak biztosítanunk kell ezt a lehetőséget. A kérdés a hogyan. Jelen pillanatban a badacsonyi strandon semmilyen formában nem lehet. Konkrétan ki van jelentve. A tomaji strandra ez a határozat valamiért nem vonatkozik, de nekünk a kettőt egységesíteni kell. Véleményem szerint, és most látszódott a hétvégén is, hogy amikor már adott szinten nem fizetős a strand, de az időjárás engedi, nagyon sokan strandolnak. Viszont horgásznának is. Tehát a strandi szezon utáni részénél én biztosítanám azt, hogy mondjuk a lidotól két oldalától 10-10 méteres sávban nem lehet horgászni, azon túl pedig igen, ezáltal lehet biztosítani a fürdőzőknek is, ha és amennyiben olyan az idő, tudnak menni fürödni, tehát vízhez jutnak és a horgászoknak is megvan a terület. Ugyanez mondjuk egy április elsejei időpontig, és onnantól tehát az április 1. és nem tudom, október közötti időszakban viszont taxatíve tiltanám a strandon a horgászatot, de azzal nincs is baj, hiszen ezt a horgászatok tudták akceptálni. Ott vannak a stégek, tudnak bérelni, az szükséges és megoldott. Viszont ugye az őszi és tavaszi idők közötti részben meg nekünk kell akceptálni azt, hogy ők tudjanak menni. Figyelembe kell venni azt, hogy ez valamilyen szinten bevételi forrás a VN Kft.-nek hiszen jönnek ide nemzetközi horgászversenyek. Valamilyen szinten szabályozni kell, habár velük nincsen túl nagy gond. A gond ott kezdődik, amikor le van téliesítve a strand, és a horgász kimegy reggel, este szeretne bejönni, de a szükség szólítja természetesen, és általában valahol meg akarja ezt oldani. Ezek azok a részek, amik viszont nem jók, illetve vannak olyan horgászok, akik sajnos nem akarják figyelembe venni azt a részét, hogy ő ott adott szinten, mondjuk a Lidóban, nem horgászhat és horgászik, akkor viszont valamilyen szankciót kell arra biztosítani, hogy az ilyenekkel se kelljen külön küzdeni.

 

Tringer László bizottsági tag hozzászólva elmondja, mint horgász szeretnék ehhez hozzászólni. Valóban, szerintem ez a 2011-es határozat annyira nem volt köztudott, mert mi még horgászversenyt is szerveztünk. És ugye az is, hogy szabályozni kéne, hogyha engedjük, akkor hol, és itt a homokos résztől jobbra-balra egy bizonyos sávot fog húzni, az mindenképpen ildomos, mert nagyon sok baleset volt a beszakadt horgász felszerelésekből, és ugye mindet nem tudja a VN Kft. kihalászni. És vannak olyan időszakok, amikor a strandolók még mennek be úszni, de már a horgászoknak is nyitott ugye a tomaji strand jelenlegi lehetőségnek, de lehet, hogy sokan nem tudták, és akkor itt felmerül a kérdés, hogy a horgász stég, ami ott a Badacsonyi strandon épült, akkor az is jogszerűtlenül épült, mert nem lehetett horgászni. Ez is, hogy volt, vagy nem tudták, akik bővítették? Tehát ezen mindenképpen változtatni kell, és a horgászokat is kell támogatni, de úgy, hogy a strandolókat ne érje hátrány.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, Anna, viszont akkor arról döntenünk is kell, amit a polgármester úr is mondott, hogy akkor a lido jobb és bal oldalán ki lehet helyezni egy kis táblát 10-10 méterre, és akit ezt nem érdekel, aki nem veszi tudomásul, annak az lesz a szankciója, hogy legközelebb mit tudom én, nem jöhet be a strandra horgászni.

 

Rakics Anna ügyvezető hozzászólva elmondja, annyit szerettem volna tisztelt bizottság, hogy amint Jegyző úr is említette, beszéltünk erről a témáról, tehát mindenféleképpen a strandrendeletet kell olyan szinten módosítani, egy plusz ponttal kiegészíteni javaslatunk szerint, ami ezt a részét szabályozza, amit a polgármester úr is említett. Jelenleg a strandrendeletünkben mind a két strand szerepel benne, hogy május 1-től szeptember 15-ig nem lehet horgászni. A többi időszakban lehet horgászni, tehát ott mind a két strand szerepel horgászati tevékenységre, és igazából ezt a rendeletet kellene majd véleményem szerint úgy módosítani, hogy minden olyan pontot bele lehet venni, ami ezt szabályozza. Amit a polgármester úr és a képviselő úr is említett, hiszen volt év, amikor nagyon jó szeptemberi meleg őszünk volt, és volt erre törekvés, hogy megpróbáltuk terelgetni a horgászokat és a strandolókat, csak veszekedés lett belőle. Szerettem is volna kérni egyébként, hiszen van kettő, egy őszi és egy téli bojlis versenyünk. Tehát ez az időszak, amit a polgármester úr említett, április 1-től, ez pont ütné azt az időszakot, amikor a horgászverseny van. Illetve még lenne egy-két olyan javaslatunk ezzel a módosítással kapcsolatban, amit mi üzemeltetőként láthatjuk, hogy lehetne ezeket kellene alkalmazni. Jelenleg a sátras horgászat a mi részünkről tiltott, és nem is szeretnénk, hogy ezen a két versenyen kívül bármilyen formában sátrat lehessen vinni a strandra. Pont emiatt. És most is egyébként megkérjük a horgászokat, akik éjszaka sátrat vagy napközben sátrat szeretnének verni, hogy ne tegyék. Tehát jelenleg ez sem szabályozza rendelet, vagy semmiféle határozat, úgyhogy azért van egy olyan jó pár pont, amit így ezzel a magánszektorral kapcsolatban mindenféleképpen tisztázni kell. Nem tudom, hogy most erre az időszakra mennyire sürgős ez a dolog, mivel ugye most már mondják a rossz időt, tehát nagy valószínűséggel már nem lesz strandidőszak. Viszont ugye, ha emlékeznek a képviselők, január-február hónapban mindenféleképpen elő szoktuk venni a strandrendeletet. Hogyha esetleg ezt támogathatónak tartja a bizottság, akkor lehet, hogy inkább novemberi időszakra tenném ezt a módosítást, mert akkor már lehet, hogy látnánk az árváltozást is a 2026-os évre, és akkor komplexebben lehetne kezelni, hogy ne kelljen annyiszor hozzányúlni a rendelethez. Ez csak egy észrevétel, javaslat a részemről. És akkor nem kell kapkodni.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, hogy akkor a novemberi testületi ülésen felülvizsgálják a strandrendeletet. Megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Amennyiben nincs, akkor aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot a kiegészítéssel el tudja fogadni, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

300/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

A 8/2011. (II.04.) Képviselő-testületi határozat visszavonása

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot azzal a kiegészítéssel, hogy az ide vonatkozó rendeletet a novemberi testületi ülésen felülvizsgálják, módosítják.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

14./ Napirendi pont 

Beszámoló a polgármester átruházott hatáskörben hozott döntéseiről

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Kovács Ágnes ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést. Megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot elfogadja, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

301/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Beszámoló a polgármester átruházott hatáskörben hozott döntéseiről

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

15./ Napirendi pont 

Beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásáról

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Kovács Ágnes ügyintéző

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést. Megkérdezi a polgármestert, hogy a Volánnal sikerült-e egyeztetni a Fenyő büfé melletti résszel kapcsolatban?

 

Hartai Béla polgármester válasza, igen.

 

Dr. Ladányi Zsigmond jegyző hozzászólva elmondja, a behajtani tilos táblával kapcsolatban én beszélem a helyi rendőrökkel is és a tapolcaiakkal is. Ők azt mondták, hogy elég, hogyha tájékoztatjuk őket, tehát teljes mértékben rábízzák a testületre, közben mindig azt hallom, hogy más megoldást szeretnének a helyben lakók, tehát a testületnek kell döntenie, hogy merrefele induljunk, haladjunk ebben az ügyben. Annak, hogy kitegyük a behajtani tilos táblát, nincs akadálya. A Nagykör út lakóinak a kérése a lakó-pihenő övezet tábla kihelyezése.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, megint arról beszélünk, hogy azt hallottam, azt mondta, úgy gondolta, hallotta. Szeretném ezt írásba látni, hogy legalább az ott lakók fele és plusz egy fő aláírja, ahogy azt akarja. És akkor tudunk miről dönteni. Énnekem nem feladatom, meg szerintem senkinek se az után nyomozgatni, hogy ki kit hívott fel, ki kivel beszélt, vagy kivel nem, vagy hogy van.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot az előbbi kiegészítéssel elfogadja, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 5 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül és 1 tartózkodással meghozza:

 

302/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásáról

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslatot azzal a kiegészítéssel, hogy írásban a Nagykör úti lakók közül minimum 50% + 1 fő nyilatkozzon a kihelyezendő táblával kapcsolatban.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

16./ Napirendi pont 

Szigi-Yacht Kft kérelme FügeFeszt rendezvény megtartására – sürgősségi indítvány

Előterjesztő: Hartai Béla polgármester

Előkészítő: Horváth Márta alpolgármester

 

Forintos Ervin elnök ismerteti az előterjesztést, s köszönti Vincze Pétert az ülésen, felkéri, hogy néhány szóban ismertesse a kérését.

 

Vincze Péter elmondja, köszönöm szépen a lehetőséget, hogy sürgősségi indítvánnyal ezt az ügyet a bizottság tárgyalja a mai napon. A tavalyi évben azt gondolom, hogy egy sikeres rendezvényt zártunk a badacsonyi strandon októberben, s ezt szeretnénk folytatni az idei 2025-ös évben is. Polgármester úr pár héttel ezelőtt jelezte számomra, hogy nincs teljes egészében rendben minden technikailag a rendezvény körül. Történt nálunk 2024 évben egy cégösszeolvadás, és amit anno annak idején a képviselő-testület elfogadott, illetőleg beterjesztett napirendi pont volt, az a cég 100% tulajdonnal és jogutódlással beolvadt a Szigi-Yacht Kft-be, aminek én az anyagait megküldtem, csak valószínűleg rosszul címezve, és nem teljesen jól, ezért az önkormányzat vagy a testület nem feltétlenül tudott a változásról, és mivel anno annak idején a Tölgyes Kúria Kft. javára döntött a testület, ezért a Szig-Yacht Kft. nevében szeretném a további támogatását a testületnek kérni ehhez a rendezvényhez, hogy tovább tudjuk a hivatalos anyagokat vinni, és ne csak főszezonban vagy nyáron legyen a lakóhelyünk egy kiemelt régió, hanem az év minden hónapjában hozzá tudunk járulni. Talán röviden ennyit szerettem volna. Köszönöm szépen.

 

Hartai Béla polgármester hozzászólva elmondja, annyi kiegészítése van, hogy annak idején a testület döntött, hogy a FügeFeszt legyen. Szerintem nem tudom, hogy van-e jegyző úron kívül valaki, aki nem volt kint a FügeFeszten. Mindenki részéről tényleg az abszolút megelégedettség jött vissza, ami amúgy egy feltétele is volt a folytatásnak. A választások után már a Péterrel én folytattam le az egyeztetéseket, előtte megbeszélve veletek, tehát nem volt semmi akadálya, hogy egy jól sikerült rendezvénynek az önkormányzat azt mondja, hogy ne legyen, hiszen tényleg szükségünk van az ilyen jó színvonalú rendezvényre. Az érdekesség, hogy az idei évnél jött elő, amikor kiderült számunkra, amit a Péter jelzett, hogy tavaly szeptember 18-án beérkezett az akkori jegyzőnek az e-mail címére a változásról szóló tájékoztatás, és onnantól ez nem került a testület elé. A saját rendeletünk is arról szól, hogy egy ilyen esetben a képviselő-testületet tájékoztatni kell és ő dönt. Ebben az esetben nem is volt vele semmi extra probléma, ezért van itt, hogy mi erről tudjunk dönteni. Azért az egy kicsit érdekes történet volt, hogy az önkormányzatnál nem találtunk szerződést. Itt a hivatalban nem volt. A Péter volt annyira rendes, hogy a saját példányából adott nekünk, ami viszont aláírási oldalról, illetve ügyvédi ellenjegyzés részéről hiányos volt. ezt rendbe kell rakni. Én javaslom a bizottságnak, az előterjesztésben is szereplő elfogadást és támogatást biztosítsa Péteréknek, ennek a magas szintű rendezvénynek a lebonyolításához Természetesen ugyanazokkal az alapfeltételekkel. A tavalyi rendezvénynél is a rendezők biztosíttattak a helyi lakosoknak ingyenes regisztrációval való bejutást. Ezt gondolom most is ugyanúgy vállalják.

 

Vincze Péter hozzászólva elmondja, természetesen. Ezúton is felhívjuk mindenkinek a figyelmét, és fogjuk is kommunikálni, hogy aki esetleg nem tudta az interneten megtenni helyi lakosként a regisztrációt, mert nincs olyan technikai eszköz, azokat a személyeket a helyszínen is be fogjuk regisztrálni, tehát nem lesz olyan, hogy valaki felmutatja a lakcímkártyát és nem engedik be, ugyanúgy beregisztrálják a kollégáim.

 

Hartai Béla polgármester köszöni szépen.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, a hordós parkoló használatának engedélyezése az oké részemről. A Tátika épület rendezvényhez kapcsolódó igénybevétele viszont már kérdés.

 

Hartai Béla polgármester válaszul elmondja, van egy rendeletünk, azt nem nagyon tudjuk módosítani. Ha és amennyiben szükséges lesz a Péteréknek, akkor ugye a rendeletünk alapján szereplő bérleti díjjal tudjuk biztosítani. A VN Kft. ügyvezetőjével, gondolom már az egyeztetések megtörténtek.

 

Vincze Péter hozzászólva elmondja, a legeslegelső támogató, akit bejelentettünk a rendezvényen, az Badacsonytomaj Város Önkormányzata volt és nem is lehet ez máshogy. Illetőleg a polgármester úrral abban maradtunk, hogy a kéknyelűt előtérbe helyezzük, tekintettel arra, hogy hungarikum lett, és itt elindult egy közös gondolkodás a Badacsony Szőlőhegyért Egyesülettel.

 

Forintos Ervin elnök felolvassa az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

 

Hartai Béla polgármester elmondja, fontos a határidő, tehát az elfogadás a testületnek az azonnali, viszont ugye az előkészítés és az ügyvéd urat szorítja, de valószínű, hogy neki van előkészített anyaga hozzá. 2025. szeptember 26-ig alá kell írni, hogy ez működjön. Annyi javaslattal, hogy mivel most ezt így gyorsan kellett megoldanunk, hiszen Péterék már egy eléggé komoly előkészítésben voltak. Itt a november 30-i beszámoló az azért érdekes, hogy a decemberi testületi ülésen, ha és amennyiben jó, ugye ezt érintettük a szervezővel, mint kérdést, akkor ugye tudunk velük egy hosszabb távú megállapodást a ciklus végéig kötni, hogy ők is tudják ütemezni azt, hogy akkor ez minden évben biztosan azokkal a feltételekkel működjön.

 

Forintos Ervin elnök elmondja, egy kérdés, hogy ez a rendezvény tavaly is nagyon népszerű volt és most szerintem még népszerűbb lesz az időjárástól függetlenül, hogy majd feltüntetitek-e, hogy a parkolás, meg egyéb lehetőségek hol vannak Badacsonyban, mert abból adódhatnak kaotikus állapotok.

 

Vincze Péter válaszában elmondja, természetesen. Készül már a térkép is hozzá, nyilván kommunikációban is, illetőleg már a helyi polgárőr egyesülettel is felvettem a kapcsolatot és elkezdtem velük is ez ügyben tárgyalni, úgyhogy természetesen mindenképpen én szeretném, hogy ez a része is rendben legyen, mint minden más, nem csak területen belül, hanem a településen belül.

 

Forintos Ervin elnök hozzászólva megkérdezi, polgármester úr, a hat hektáros alját nem tudjuk esetleg bevonni a parkolásba?

 

Hartai Béla polgármester válaszában elmondja, amennyiben szükséges természetesen. Először a rendes parkolóinkat kell feltölteni, ha azok megteltek, akkor utána természetesen a hat hektároson ki lesz jelölve parkolási lehetőség. De addig nem, tehát ha van szabad parkoló, akkor azt tessék igénybe venni. Annyi kiegészítés még, hogy a Péter teljesen jogosan volt abban hitben, hogy van megállapodás. Hiszen ő a saját törvényes oldalának eleget tett. Tehát ebben a részében neki is ez menet közben derült ki, és mi most azt orvosoljuk, ami megint, mondanám, mint csontváz előhullott a szekrényből, nekünk pedig meg kell oldanunk. Ezt csináljuk most.

 

Vincze Péter köszöni szépen.

 

Forintos Ervin elnök megkérdezi, hogy kérdés, hozzászólás van-e? Mivel nincs, kéri, hogy aki az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot a határidőkkel elfogadja, kézfelemeléssel jelezze.

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága 6 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül meghozza:

 

303/2025. (IX.22.) Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsági határozat

Szigi-Yacht Kft kérelme FügeFeszt rendezvény megtartására – sürgősségi indítvány

 

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, ügyrendi, szociális- és a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot azzal a kiegészítéssel, hogy a szervező legkésőbb november 30. napjáig írásban adjon beszámolót a rendezvénnyel kapcsolatban, valamint az együttműködési megállapodás legkésőbb 2025. szeptember 26. napján kerüljön aláírásra.

 

Határidő:       azonnal

Felelős:           Forintos Ervin elnök

 

 

Forintos Ervin elnök elmondja, mivel több napirend és hozzászólás nincs, a bizottság ülése véget ért, azt 16,08 órakor bezárja. Mindenkinek köszöni a munkát.

 

 

K.m.f.

 

 

                       Forintos Ervin                                                        Dr. Ladányi Zsigmond  

                       bizottság elnöke                                                                      jegyző

 

 

 

 

Hegedűs Margit

bizottsági tag